1961 LINCOLN CONTINENTAL CONVERTIBLE a model 1/43 FRANKLIN MINT




Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint (dále jen FM), auto v měřítku 1/43 působí stejně majestátně a mohutně jako skutečný vůz. Unikátní jsou především přední i zadní otevírací dveře, přičemž zadní dveře se stejně jako u skutečného auta otevírají proti směru jízdy, což samo o sobě činí tento model velice zajímavým. V detailech ale nalezneme některé dílčí nepřesnosti.




Světla modelu nejsou skleněná jako u pozdějších aut Franklin Mint.

 


Přední část skutečného Lincolnu Continental charakterizuje masivní ozdobná mříž chladiče zabírající téměr celý předek auta, dvojice kruhových světlometů a mohutný nárazník s integrovanými blinkry. Tady nelze modelu prakticky nic vytknout, maska chladiče včetně nárazníku a světel je zhotovena zcela autenticky a dodává modelu stejnou mohutnost jako maska skutečného auta. Znak na kapotě je také pěkný, i když jeho zpracování nedosahuje takové jemnosti, jakou má například znak u modelu Lincoln Continental Mk II od PMA Minichamps.


Dosti závažným nedostatkem je absence chromových lišt horní hrany blatníků, jenž u skutečného auta pokračují přes oboje dveře až k zadním blatníkům a vytvářejí tak kompaktní celek. Model tyto lišty zcela postrádá a horní hrany blatníků jsou provedeny pouze v barvě karosérie.






Z bočního pohledu model působí jako celek opět velmi věrohodně, nicméně znovu je zde opět patrná absence chromových lemů horní hrany karosérie. Model také postrádá vnitřní chromové lemy předních i zadních blatníků. Jediným chromovým dílem na boku modelu jsou tak ozdobné lišty prahů.


Dalším nedostatkem je zpracování klik dveří, jenž jsou vytvořeny pouze jako nabarvené výstupky z karosérie, což poněkud ubírá modelu na kráse.






Zadní partie modelu je také jako celek věrohodně zpracovaná, znak Lincolnu spolu s zadní ozdobnou mřížkou je zcela autentický. Největším prohřeškem proti modelové dokonalosti je zde ale to, že zadní ozdobná mřížka je spojena s nárazníkem v jeden celek, což neodpovídá skutečnosti, jak je patrno s přiložených fotografií. Toto řešení je spolu s absencí bočních chromových lemů asi největším nedostatkem tohoto modelu.






A nyní již otevíráme přední i zadní dveře modelu. Zde stojí za pozornost již zmiňované autentické otevírání zadních dveří a také jako samostatný díl – velmi pěkně vymodelovaný středový sloupek karosérie. Zde snad jenom malou poznámku, zadní dveře modelu nelze kvůli jejich zavěšení otevřít úplně na doraz, což je ale podle mého názoru zanedbatelný detail.


Interiér modelu je také celkem věrohodně zpracován. I tady ale najdeme některé více či méně závažné nedostatky, mezi něž patří například velmi jednoduché ztvárnění vnitřních klik dveří a ovládání el.stahování oken v madlech dveří. Nejpatrnějším nedostatkem jsou ale chybějící chromové lemy horní hrany opěradel předních i zadních sedadel a chybějící znak Lincolnu na opěradle zadní lavice. Hlavně absence chromových lemů opěradel předních sedadel jsou u kabrioletu dosti závažným nedostatkem a sedadla potom působí na takto luxusní vůz poněkud stroze.


Naproti tomu palubní deska s naznačením tvaru ozdobného lemování rychloměru, teploměru a ukazatele spotřeby paliva je dosti autentická, i když její zpracování formou obtisku poněkud pokulhává za modelovostí palubních desek modelů již zmiňovaného Minichampsu.






Na závěr ještě několik postřehů o motoru a podvozku modelu. Na motoru na první pohled upoutá obrovský kulatý kryt filtru vzduchu v černé barvě a šedě lakovaná víka ventilů. Je jen trochu škoda, že také ostatní díly motoru modelu jsou černé a motor tak působí oproti některým jiným modelům FM poněkud jednoduše a neúplně. Dle mého názoru také motorový prostor postrádá výztuhy přední části karosérie. Posledním ústupkem patrným pouze při otevření kapoty je její samotné zavěšení, jenž způsobuje to, že kapota včetně znaku Lincolnu mizí v motorovém prostoru, což neodpovídá skutečnosti.


Autentické by bylo provedení závěsů tak aby kapota nezajížděla při otevření do motorového prostoru, což by jistě bylo výrobně nákladnější, nicméně FM toto autentické otevírání přední kapoty použil například u modelu Edsel, kde je ale kapota umístěna na jednom středovém závěsu.





Podvozek modelu je v souladu s ostatními modely v měřítku 1/43 od Franklin Mint opět velmi přesně a autenticky proveden. Zcela autenticky je zpracována jak přední náprava, tak také výfukové potrubí včetně tlumičů a samozřejmě také zadní náprava se samostatně vsazeným dílem listových per.


1961 Lincoln Continental convertible 1/43 je v souladu s tradicí americké firmy Franklin Mint velice zdařilým modelem. Do jisté míry zvláštností jsou jak přední tak především zadní otevírací dveře, což vzhledem k systému otevírání zadních dveří proti směru jízdy činí tento model i přes některé modelové nepřesnosti naprostým unikátem v měřítku 1:43.


text a foto: Tomáš Mikulica


Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz .

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *