IXO versus DeAgostini: 1955 Škoda 440 „Spartak“ – 1:43. Srovnávací test Model DEPO
Co nového přinášejí modely, které společnosti Premium Collectibles vyrábí pod značkou IXO Models ze stejných forem jako pro DeAgostini? O co lepší je model 1955 Škoda 440 „Spartak“ – IXO 1:43 oproti modelu stejného auta z Kaleidoskopu slavných vozů Škoda od DeAgostini? Jde jen o obyčejnou recyklaci výrobních forem a marketingový trik, jak pod dvěma značkami prodat další tisíce kusů jednoho modelu? A nebo je rozdíl v provedení Spartaku od obou značek tak podstatný, že stojí za to si koupit tento model dvakrát, jednou jako DeAgostini a podruhé jako IXO? Na to vám odpoví srovnávací Test Model DEPO, který jsme provedli důsledně, bez emocí a bez kompromisů.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Charakteristika modelů 1955 Škoda 440 „Spartak“ – IXO versus DeAgostini
Testu jsme podrobili modely Škoda 440 „Spartak“ v měřítku 1:43, které se vyrábějí pod značkami DeAgostini a IXO Models v Bangladéši. Za produkcí modelů stojí firma Premium Collectibles portugalského podnikatele Bernarda Perese se sídlem v Macau (město bylo dlouho pod portugalskou správou a v minulém století se opět stalo součástí Číny). Premium Collectibles dodává modely pro Kaleidoskop vozů Škoda, které si u něj objednala nadnárodní společnost DeAgostini. Formy modelů si ale ponechává a většinu z nich dříve nebo později využije také pro výrobu modelů pod vlastní značkou IXO Models. Zatímco DeAgostini cílí svou obchodní strategii na jednorázový prodej svých modelů v „novinových stáncích“, modely Premium Collectibles pod značkou IXO Models jsou distribuované do standardní sítě obchodů stejně jako například modely Abrex nebo Bburago a další standardní výrobci. Odlišné je i pojetí byznysu obou značek. Zatímco IXO Models jsou prodávané jako standardní modely s odvodem 21 % DPH, DeAgostini vydává v podstatě stejné modely za přílohu „časopisu“ a odvádí za ně našemu státu pouhých 10 % DPH jako za knihy a časopisy.
Škoda 440 „Spartak“ v měřítku 1:43 je klasický sběratelský model s karoserií ze zinkové slitiny. Podvozek, kola a další doplňky jsou lisované z plastů a pneumatiky z měkčeného polyetylenu. Jedinou konstrukční, nebo spíše materiálovou odlišnost na modelu obou značek tvoří stěrače. Zatímco na Spartaku pod značkou DeAgostini jsou z stěrače odlité z pastu a pak „chromově“ pokovené, stěrače Spartaku v provedení značky IXO Models jsou zhotovené z leptaného kovu. Rozdílné je také balení obou značek – zatímco DeAgostini si nechává balit své modely do blister-packu a přidává k nim „časopis“, IXO Models naproti tomu balí model do klasické krabičky s plexi vitrínkou.
Kritéria a systém hodnocení ve srovnávacím testu Model DEPO
Pro srovnání modelů jsme stanovili přesně vymezená kritéria, kterými se dá definovat, v čem je který model lepší nebo horší než ten druhý. Srovnáváme přesnost rozměrů 1:43, historicky věrné provedení modelu, kvalita laku, kol a plastových dílů, dílenské provedení, balení, celkový dojem, cenu a dostupnost.
Bodování v jednotlivých kategoriích je striktní způsobem „vítěz bere vše“. V každé kategorii udělujeme jediný bod pro toho, kdo je lepší, v případě stejné kvality nebo „nekvality“ udělujeme jeden nebo žádný bod oběma.
Hodnocení modelů 1955 Škoda 440 „Spartak“ IXO versus DeAgostini
1. Přesnost rozměrů 1:43: „IXO versus DeAgostini – 1 : 1“
V této kategorii bude bodový zisk obou značek stejný, protože se s výjimkou stěračů všechny komponenty modelu odlévají ze stejných forem. Zajímavé je ovšem to, jak se výrobce Premium Collectibles vypořádal s přesností zmenšení historické škodovky do měřítka 1:43. Délka skutečné Škody 440 byla 4065 mm, šířka bez zrcátka 1600 mm, výška 1430 mm a rozvor 2400 mm. Ideální rozměry modelu ve velikosti 1:43 jsou tedy 94,53 x 37,2 x 33,26 mm, rozvor 55,81 mm. Model pod značkou DeAgostini a IXO měří 109,6 x 42,4 x 34,7 a 61,7 mm. Oba výrobci tedy převedli základní rozměry vozu do velikosti modelu v měřítku 1:43 výborně.
2. Historicky věrná podoba modelu: „IXO versus DeAgostini – 0,5 : 0,5“
Toto kritérium je nejdůležitější, protože určuje, jestli máme ve sbírce model skutečného vozu nebo jeho nezdařenou napodobeninu. V tomto případě najdeme na modelu dost chyb, a je smutné, že se na Spartaku od IXO většinou opakuje to, co je špatně na DeAgostini. Nejzávažnějším prohřeškem na modelech obou značek je mřížka přes celý spodní díl masky chladiče. Na skutečné Škodě 440/445 nebyla v této části masky mřížka žádná. Na „levnějším“ modelu DeA není aspoň neexistující mřížka vybarvená, ale na odlitku IXO nejenže ji zkopírovali, ale ještě tomu nasadili korunu tím, že ji dokonce v „luxusnějším“ provedení zdůraznili stříbřenkou. Takže tady je chyba v obou případech stejná a na IXO ještě stříbrně zvýrazněná.
Další závažnou chybou na modelu IXO „Škoda 440“ označeném rokem výroby 1955 jsou paralelní souběžné stěrače. V roce 1955 se ještě na Spartaky montovaly protiběžné stěrače se dvěma samostatnými motorky. V začátcích výroby čtyřistačtyřicítky to byl dokonce z úsporných důvodů jen jeden stěrač pro řidiče. Souběžné stěrače se montovaly na Spartaky později, stačilo by proto, kdyby třeba IXO Models nesl označení „1957 Škoda 440“. Na modelu Spartaku od DeAgostini jsou navíc stěrače pochromované. Falešný luxus – v padesátých letech a později byly stěrače stříbrné nebo pozinkované, ale nikdy pochromované. Kovové stěrače na modelu IXO jsou sice trochu mohutnější než ve skutečnosti, ale odstín je věrnější.
Celkový dojem z modelu také trochu ruší velká „plácačka“ vnějšího zpětného zrcátka. Jinak ale model Škoda 440 „Spartak“, ať už IXO nebo DeAgostini, působí relativně věrně. Karoserie modelu je připomíná podobu skutečného auta a také béžová barva IXO a tmavě červená barva DeA odpovídají vzorníku AZNP ze druhé poloviny 50. let. Přistoupíme proto k výjimce, která jinak potvrzuje pravidlo, a zvolíme kompromis mezi bodem a žádným bodem – s přimhouřením oka udělíme oběma značkám půl bodu.
3. Kvalita laku, kol a plastových dílů: „IXO versus DeAgostini – 1 : 1“
Je zřejmé, že se modely s označením IXO i DeAgostini vyrábějí ve stejné fabrice a dílnách, jejich komponenty a lak jsou proto stejně kvalitní. Barva nikde nezatéká natolik, aby „utopila“ nejdůležitější detaily a kryje spolehlivě bez chyb větší plochy i ostré hrany. Pro model se značnou IXO je to kvalita odpovídající střední cenové kategorii a pro DeA dobrá úroveň, kterou předčí i některé modely domácí výroby. Do této kategorie můžeme zahrnout hodnocení kol, interiéru a plastových dílů, které nemá význam hodnotit samostatně, protože se vyrábějí ve stejné kvalitě na stejné lince. Rozdíl mezi nimi není vlastně žádný.
4. Dílenské provedení: „IXO versus DeAgostini – 1 : 0“
Celkové dílenské zpracování modelů Spartaku se značkou IXO nebo DeAgostini je víceméně stejné. Nemůže to být ani jinak, modely se vyrábějí na stejné lince. V této kategorii proto můžeme hodnotit jen to, co má která značka navíc. Jako nepodstatný „benefit“ na modelu IXO hodnotíme kosmetikou změnu v podobě stříbrně potištěného reliéfu výfuku. Jako velmi problematické vylepšení hodnotíme stříbrně vybarvenou širokou mřížku v dolní partii přední masky, kde na skutečném Spartaku žádná mřížka nebyla. Modelově, dílensky i historicky více odpovídají skutečnosti kovové a nepochromované stěrače na modelu IXO. S odřenýma ušima proto získává v této kategorii bod IXO.
5. Balení: „IXO versus Agostini – 1 : 0“
Balení modelů obou značek se zásadně liší. DeAgostini distribuuje svůj model v blistrovém balení s přiloženým časopisem. Blister pack je sice dostatečně pevný, takže model v něm přežije i nešetrnou dopravu předplatitelům v balíku České pošty, ale je nepraktický, protože model se z něj dá jen vyříznout, takže po vyjmutí už zůstane nechráněný. IXO Models vydává Spartak v klasické vitrínce s pevným plexi krytem a okénkovým kartonovým přebalem. Velmi praktický je igelitový přebal celé vitrínky IXO, který chrání plexi kryty proti poškrábání. Některým sběratelům ovšem nevyhovuje netradiční šikmá rovina černého podstavce, na které se už delší dobu montují modely IXO.
Předností balení DeAgostini je „časopis“, protihodnotou IXO je pevná vitrínka. Protože úroveň „časopisu“ DeAgostini není nejvyšší, relevantnější informace najdeme v řadě českých publikací, hodnotíme jako větší přínos pro sběratele klasickou pevnou vitrínku. Sběratelé většího množství modelů ocení i to, že IXO vitrínky jsou nižší než krabičky Abrex nebo Norev, takže jsou skladnější ve velké vitríně i jinde.
6. Ceny modelu: „IXO versus DeAgostini – 0 : 1“
DeAgostini lákal zákazníky na Kaleidoskop vozů Škoda „poloviční“ cenou tmavě červeného modelu Škoda Spartak − 1:43 za 169 Kč. Kde že ale časy této marketingové akce jsou, v trafikách a obchodních domech Spartaky DeA za „dumpingové“ ceny vyprodaly za týden. Na podzim 2021 je prodejci na Aukro prodávali v cenách od 250 až do 400 Kč a v jednom e-shopu je nabízejí dokonce za 449 Kč. Odpovídá to tomu, že Spartaky prodával DeAgostini jako vždy jednorázově a objeví se znovu až v některé z jeho dalších sérií aut z minulosti. Nižších cen dosahuje DeAgostini mimo jiné daňovým trikem, když vydává model za přílohu dvanáctistránkového „časopisu“ a odvádí z něj sníženou sazbu za časopisy pouze 10 % DPH. Průměrnou cenu Spartaku od DeAgostini nyní odhadujeme na necelých 300 Kč, za které se prodávají další modely Kaleidoskopu vozů Škoda.
Ceny Spartaku od IXO Models se u různých prodejců pohybují od 545 Kč do 620 Kč. Německý distributor značky IXO Models nestanovuje nejnižší prodejní cenu modelu jako třeba český Abrex, a prodejci proto můžou ceny Spartaku kdykoliv libovolně srazit. Není ale pravděpodobné, že klesnou pod 500 Kč, protože se současné vydání béžového modelu 1955 Škoda 440 „Spartak“ od IXO postupně vyprodává. Jeho současnou cenu průměrujeme na 560 Kč.
Předností modelu DeAgostini je nízká cena a sice povšechný, ale přece jen informativní „časopis“ se základními údaji o skutečném voze. IXO Models oproti DeAgostini nabízí navíc jen pevnou vitrínku bez „časopisu“, a zjednodušeně řečeno, na modelu pouze kovové stěrače a stříbrně natřený výfuk na podvozku. Když zahrneme to, že modely Spartaku pod značkou DeAgostini a IXO jsou kvalitativně skoro stejné a že pevnou vitrínku na model v blistru seženeme za 50 až 100 Kč, dáváme bod DeAgostini.
Nezávislý test model-magazínu Model DEPO
Tento srovnávací test vznikl jako samostatné redakční rozhodnutí v Model DEPO bez jakýchkoliv konzultací se společnostmi Premium Collectibles (IXO) nebo DeAgostini. Společnost Model DEPO je prodejcem modelů Abrex, Foxtoys, IXO, iScale a dalších výrobců, příležitostně i modelů Norev.
Modely pro tento test zakoupilo vydavatelství Model DEPO z vlastních prostředků. Redakční práce Model DEPO je financovaná výhradně ze zdrojů vydavatelství Miramis, s.r.o., která je jedním ze společníků značky Model DEPO.
Testované modely jsou zařazené do speciálního dioramatu 1955 Škoda 440 Spartak – IXO vs. DeAgostini 1:43 – Srovnávací Test Model DEPO.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ: „IXO versus DeAgostini – 4,5 : 3,5“
Výsledek bodování ve srovnávacím testu Model DEPO je nepřekvapivě těsný. Značka IXO Models nepřekročila stín opakovaného využití stejných forem modelu a stejné výrobní linky. Na jejím modelu Spartaku jsou stejné chyby jako na DeAgostini a benefitem navíc jsou jen kovové stěrače, což za cenový rozdíl mezi oběma značkami není příliš. V celkovém hodnocení nakonec pro IXO Models rozhodlo jen „luxusnější“ balení v pevné vitrínce s výstavnějším podstavcem.
Přes všechny nedostatky ale model 1955 Škoda 440 „Spartak“ – 1:43 místo ve sbírce má, a je jen otázkou vkusu, jestli béžový od IXO nebo tmavě červený od DeAgostini. Jako kovový model totiž nikdo jiný Spartak ve velikosti 1:43 dosud neudělal a už asi ani neudělá. Tento docela hezký, ale nepříliš výrazný model totiž vznikl jaksi mimoděk. Hlavním důvodem bylo to, že si DeAgostini vytkl marketingový záměr vydat v edici Kaleidoskop vozů Škoda všechny osobní škodovky poválečného Československa. A mezi nimi samozřejmě Spartak chybět nemohl.
Jinak ale dnes už nepříliš výrazná a trochu pozapomenutá Škoda 440 nevyvolává tolik sentimentu, aby se nějakému dalšímu výrobci modelů vyplatilo investovat do jejích vývoje a nákladné výroby. Zvlášť když je trh dnes už modely Spartaku poměrně nasycený, protože jich pod značkami DeAgostini a pak IXO byly vyrobeny desetitisíce. Takže jestli v budoucnu bude něco těmto modelům konkurovat, bude to opět další reedice Škoda 440 Spartak, a la DeAgostini nebo IXO. A můžeme se vsadit, že se to bude opět model s mřížkou spodní části masky chladiče, která na skutečném Spartaku nikdy nebyla. A to i přesto, že už má Premium Collectibles výrobní formy na tento model dávno zaplacené.
Speciální modely vozů Škoda, Tatra a dalších značek dostanete
v e-shopech Model DEPO / Chytré kostky a Model DEPO Shop.