Mají malé modely Abrex v měřítku 1:72 budoucnost?
Současná řada „dvaasedmdesátek“ je v nabídce Abrexu zjevně menší než jeho plejáda modelů ve velikosti 1:43. To by na první pohled nebylo neobvyklé, protože velikost 1:43 je mezi laiky i sběrateli celosvětově nejžádanější , kdyby ovšem modelů v měřítku 1:72 nebylo ve výrobním programu Abrexu rok od roku méně a méně.
Jako fatální znamení brali mnozí sběratelé autíček ve velikosti „angličáků“ nový katalog Abrexu pro roky 2018/2019, kde se modely v měřítku 1:72 neobjevily vůbec. Pak ale koncem loňského roku Abrex částečně rozptýlil obavy, když dodal na trh už pátou edici části nejmenších abrexů. Radost to ale byla poloviční, protože modýlků bylo jen kolem dvaceti druhů a velkou část z nich tvořily reedice.
Všechny modely z aktuální nabídky Abrexu najdete v našem e-Shopu.
V loňské várce 1:72 jsou Škody Octavia a Felicia z roku 1963, následovník embéčka Škoda 110 L a poslední verze škodovky s motorem vzadu Škoda 120 L. Modely jsou tradičně krásně provedené, nejmenší abrexy patří svou modelovostí mezi světovou špičku. Ani u zahraniční konkurence není zcela obvyklé, aby ve velikosti 1:72 měl každý model unikátní autentická kola a další drobné detaily.
Sympatické jsou i nové barevné a „majákové“ verze miniabrexů, jako je třeba velitelský vůz Požární ochrany (hasiči za socialismu) Škoda 120 L nebo nová verze Škoda 110 L v imatrikulaci Veřejné bezpečnosti, ve které se ojediněle objevila na Slovensku v roce 1976.
Jediné, co se snad na modelech projevilo negativně, je trochu silnější vrstva laku, která někde trochu slévá detaily karoserie. To je ale důsledek nových ekologických regulací, které postihují všechny výrobce – nitro a syntetické barvy se už nesmějí vyrábět a s akrylovými laky se tenčí vrstvy zatím dosáhnout nedá. Společnost Abrex musí tyto předpisy dodržovat, protože jde o český subjekt, tedy z EU, který v Číně jen externě vyrábí své komponenty, navíc zdaleka ne všechny. Barvy na abrexech musejí také splňovat přísné zdravotní předpisy EU, USA, Kanady a Austrálie.
Abrexy 1:72 se docela dobře prodávají a tedy i mizejí z nabídky společnosti. Koncem dubna 2018 se už zcela vyprodala předchozí edice, když došlo na poslední kusy modelu 2000 Škoda Fabia Combi v provedení Pet Medic. V polovině května je proto v nabídce Abrexu už jen 16 verzí modýlků nejnovější edice. Takže se opět zákonitě vynořuje otázka, co bude s českými „dvaasedmdesátkami“ dál?
Vedení Abrexu nás ujistilo, že i nejmenší modely patří do jeho portfolia a že se jich společnost nevzdá. Pro letošní rok ale zatím výrobu další edice v měřítku 1:72 neplánuje. Hlavním důvodem je to, že náklady na vývoj a výrobu i nejmenších modelů rostou. Při relativně malých sériích, ve kterých se modýlky škodovek vyrábějí pro náš trh, se tak blíží cenám na vstupech modelů ve velikosti 1:43. Precizní modely Abrexu ve velikosti 1:72 mají prakticky stejné množství komponentů, byť jsou násobně menší, náklady na zhotovení detailních forem jsou tak skoro podobné a liší se víceméně jen množstvím materiálu. Obdobné srovnání nákladů by ale sběratelé neakceptovali, protože se prostě „dvaasedmdesátky“ dříve prodávali levněji.
V tom měřítko 1:72 doplácí na to, že ho sbírá méně sběratelů a škodovky nenajdou takové uplatnění na trhu v celosvětovém rozsahu jako třeba fordy, fiatky nebo citroëny. Ještě horší je ale to, že se výrobní komplexy v Číně včetně partnerské společnosti Abrexu Hongwell přeorientovávají na lukrativnější obory a výrobu malých modýlků s požadavkem na vysokou kvalitu už v menších sériích neberou.
Současná edice modýlků „dvaasedmdesátek“ 1963 Škoda Octavia, 1963 Škoda Felicia, 1973 Škoda 110 L a 1974 Škoda 120 L tak zatím zůstává jedinou jistotou, že Abrex velikost 1:72 neopouští. Další vývoj bude ale hodně záležet na tom, jak se Abrexu podaří najít a budovat další výrobní kapacity a hlavně na tom, jaký bude o modely v tradičním měřítku 1:72 mezi sběrateli i laiky zájem.