Neobyčejná obyčejná sanitka z Brna – Škoda 1202 s „hranatým“ majákem PAL – Abrex/Model DEPO 1:43
Dobová fotografie a vzpomínky pamětníků posloužily jako dokumentace pro věrný model převozní sanitky nemocnice brněnského Městského ústavu národního zdraví ze sedmdesátých let. Autentický model 1971 Škoda 1202 – převozní sanitka MÚNZ Brno v provedení Model DEPO charakterizuje „hranatý“ maják PAL Nový Jičín, žlutá přídavná světla, imatrikulace brněnské nemocnice a státní poznávací značky konkrétního vozu. Za základ pro úpravu posloužil model Abrex, na kterém je doplněné i bílé zakrytí spodní poloviny zadních oken, které jinak na sanitních dvanáctsetdvojkách od Abrexu chybí. A aby byl věrný obrázek z naší minulosti co nejpůsobivější, model historické sanitky stojí na podstavci s dobovou dlažbou a pozadí vitrínky tvoří fotografie jihomoravské metropole ze sedmdesátých let.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Maják PAL Nový Jičín na sanitce Škoda 1202
Vozů Škoda 1202 s „hranatým“ majákem PAL Nový Jičín nejezdilo mnoho, odhadem jich mohly být maximálně desítky. Od roku 1961 až do přelomu let 1969 a 1970 se totiž na Stejšny montovaly především menší „kulaté“ majáky LB-3. Koncem šedesátých let už ale tento maják polské výroby zastaral a v Československu ztratil homologaci. Vozy bezpečnostních sil včetně zdravotnictví proto od roku 1970 přezbrojovaly na modernější větší majáky, které byly upravenou kopií amerického majáku Dietz. Na sanitkách sice majáky LB-3 dosluhovaly trochu déle než na vozech Veřejné bezpečnosti, ale když se porouchaly, nahrazovaly se už jen novým majákem Tesla AZD 500 s integrovanou sirénou nebo tvarově stejným majákem PAL Nový Jičín bez širokého amplionu sirény.


Stejně tak dosluhovaly i samotné Stejšny, jejichž sériová výroba skončila v roce 1971. Do roku 1973 se sice ještě v pobočném závodě AZNP ve Vrchlabí vyrobilo pár desítek dvanáctsetdvojek, ale to už byla jen nárazová montáž z přebytečných náhradních dílů. V té době už Škoda 1202 s konstrukcí z prvorepublikové Škody Popular definitivně zastarala a svým malým vnitřním prostorem neplnila ani stále větší nároky na vybavení vozů ambulance. V československém zdravotnictví ji proto rychle nahrazovala prostornější tehdy nová Škoda 1203.

Převozka Škoda 1202 z brněnského MÚNZ
Naše sanitní Stejšna se státní poznávací značkou BZ-35-88 je trochu neobvyklá nejen svým majákem PAL Nový Jičín, ale také svou příslušností k takzvanému MÚNZ, neboli Městskému ústavu národního zdraví Brno. Za socialismu většinou zajišťovaly běžnou lékařskou péči i záchrannou službu takzvané OÚNZ, neboli Okresní ústavy národního zdraví, a to i v Praze na úrovni městských částí. Některá velká města jako Brno a Ostrava si ale zřídila vlastní MÚNZ, neboli Městský ústav národního zdraví. MÚNZ sloužil pro Brno-město, v jihomoravské metropoli byl také OÚNZ pro Brno-venkov a ještě k tomu KÚNZ, neboli Krajský ústav národního zdraví pro Jihomoravský kraj. A každá struktura socialistického zdravotnictví měla svou nemocnici, administrativu i vozový park.


MÚNZ Brno provozoval v Brně-městě i záchrannou službu, naše Stejšna se státní poznávací značkou BZ-35-88 ale sloužila k méně atraktivní práci. Jako běžná sanitka převážela každý den pacienty, většinou neakutní případy pro jejichž převoz se v dopravě nepoužívala siréna a často ani rozsvícený maják. A když ji v této službě nahradily tehdy nové dvanáctsettrojky, jezdila ještě dosluhující dvanáctsetdvojka jako běžné služební auto a nebo jak se říkalo jako – „převozka prádla“ z ústavní prádelny. Proto byla tato Škoda 1202 vybavená jen majákem PAL Nový Jičín, kterému se někdy nesprávně říká AZD 500 bez sirény.

Na sanitce 1971 Škoda 1202 – MÚNZ Brno v provedení Model DEPO je doplněné i bílé zakrytí spodní části zadních oken, které na modelech zdravotnických dvanáctsetdvojek od Abrexu chybí. Jde o jednu z časově nejpracnějších úprav modelu.

Data o modelu: 1971 Škoda 1202 – převozní sanitka MÚNZ Brno
▪ Projekt a design: Model DEPO
▪ Katalogový kód: MDH-43-8, číslovaná edice
▪ Série: Model z fotografie; Model DEPO Historie“
▪ Zdrojový model: upravený Abrex 143ABSX-728XO4
▪ Maják: Czech Auto Legends 1:43
▪ Přídavná světla: MoJe
▪ Obtisky: MoJe
▪ SPZ: plotrovaný vinyl (vpředu odstraněný původní silný plast)
▪ Bílé zakrytí spodní části zadních skel: úprava Model DEPO
▪ Polep podstavce: matná fólie s nataveným tiskem, ořez plotrem – design Model DEPO
▪ Pozadí vitrínky: karton 250g – design Model DEPO
▪ Přebal vitrínky: tisk na 300 g karton, lesklá laminace– design Model DEPO
▪ Kompletace setu: Model DEPO

Model si můžete koupit v e-Shopu Model Depo / Chytré kostky.