Nesmrtelná legenda Citroën 2CV – 1. část: Historie vozu a modely firmy Solido


 









Solido 1/17: Citroën 2CV


Zadání bylo vskutku originální. Jak se později ukázalo, konstruktéři se úkolu zhostili opravdu mistrovsky. Vůz Citroën 2CV, který se usídlil v nejnižším sektoru automobilového trhu, si získal oblibu. Prototyp byl původně bez elektrického zapalování. Aby se motor uvedl do chodu, bylo nutné zatáhnout za šňůru ovinutou okolo řemenice klikového hřídele – podobně jako třeba u sekačky na trávu. Od tohoto svérázného řešení ale Citroën záhy upustil a používal dále osvědčenou roztáčecí kliku. Tu měl Citroën 2CV pro nouzové startování po celou dobu výroby, i když už byl vybavován elektrickým startérem.


 








Solido 1/17: Citroën 2CV „Veselá Kráva“


(Réf. 8402 vydána ???)
Do poloviny roku 1939 Citroën vyrobil 250 prototypů. Teprve poté se rozhodl představit tento model na Pařížském autosalonu a ještě v roce 1939 ho chtěl také uvést na trh. Začátek druhé světové války tento záměr zmařil a pracovníci společnosti Citroën raději většinu prototypů zničili, aby nepadly do rukou německým okupantům. Hrůzy války tak přečkaly ve Francii jen tři.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV James Bond 007

(Réf. 8051 vydána 1997)
Nucená válečná přestávka umožnila projekt lidového vozu přehodnotit. Po testech v terénu se konstruktéři rozhodli pro jednodušší chlazení vzduchem, namísto původního vodního. Citroën 2CV také dostal proslulé spřažené pružení předních kol se zadními. Významnou změnou byl vzduchem chlazený motoru o objemu 375 cm3, který v roce 1944 navrhl konstruktér Waltr Becchie, a nová čtyřstupňová převodovka.


 


 


 


 


 








Solido 1/17: Citroën 2CV Dolly

 (Réf. 8030 vydána 1994)
Oficiální představení modelu 2CV, které se protáhlo až na rok 1948, vyvolalo u odborníků protichůdné reakce. Sahaly od největšího zájmu po hlubokou skepsi. Důležité však bylo, že veřejnost „kachnu“ přijala velmi příznivě, především díky její nízké ceně, která ji zpřístupnila skoro každé peněžence. Proti svým poválečným konkurentům
jako VW Brouk, Fiat 500 nebo Austin Mini nabízel Citroën 2CV čtyři plnohodnotné dveře a díky motoru vpředu i dostatečně velký kufr. S hmotností 510Kg nemohl a nemůže žádný jiný automobil s 2CV jako plnohodnotným a zároveň jednoduchým vozem soutěžit.

 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston

(Réf. 8055 vydána 1998)
Postupem let prošel vůz řadou inovací. Jen namátkou, použití méně vlnitého plechu na kapotě, dělené přední sedačky či dvoubarevné lakování, které měl rubínovo-černý Charleston. Do roku 1959 se Citroën 2CV stříkaly jen šedou barvou. První zásadní změnou karosérie bylo velké boční okno na C sloupku. Rozšířena byla i nabídka pohonných jednotek, když objem původního motoru o objemu 375 cm3 postupně rostl přes 425 cma 435 cm3 až na konečných 602 cm3.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 













Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston

(Réf. 8055 vydána 1998)


Zmínit je třeba také drobnější kosmetické úpravy vzhledu týkajících se především přední masky a vnějšího osvětlení. Přes všechny inovace si ale 2CV stále uchovával svůj nezaměnitelný charakter levného vozu, který nepřehlédnete a ze kterého je krásně vidět na nebe. Reklama tvrdila, že vůz nabízí svezení, jaké se nezažije v žádném jiném voze. Kromě základní čtyřdveřové varianty se vůz objevoval i v oblíbeném provedení uzavřené dodávky (jaro 1951).


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 











Solido 1/17: Citroën 2CV Charleston

(Réf. 8055 vydána 1998)
V březnu 1958 představil Citroën dvoumotorovou 2CV 4×4 určenou pro francouzské naftaře působící v Alžírsku, Libyi a rovníkové Africe. Jenže sladění dvou motorů a převodovek zabralo další dva roky a do roku 1971 vzniklo pouhých 694 kusů. Většinou jezdily jen na přední pohon, současné vypínání obou spojek umožnil společný hydraulický okruh s jediným pedálem, řadící páka mechanicky ovládala dvě synchronizované čtyřstupňové převodovky. Palivová nádrž 2×15 litrů se stěhovala pod přední sedadla, plnící hrdlo procházelo předními dveřmi: memento mori pro silné francouzské kuřáky. V bahně a dunách sahara zdolala stoupání 40 % a spotřeba se vyšplhala i k 10 l na 10 km. Na kvalitní silnici dva motory táhly až do 100 km/h. Základní model dokázal uhánět v té době pouze 65 km/h, zato se však spokojil se spotřebou 4-5 litrů paliva na 100 km. Hlavní identifikací 4×4 varianty je rezervo na kapotě a zadní kufr s mřížkou chladiče pro druhý motor. Nástupcem sahary se stal až Citroën Méhari 4×4 (1980 – 1983).


 









Solido 1/17: Citroën 2CV Gauloises


(Réf. 9403  vydána ???)
Z 2CV vycházel i luxusnější a dražší model Ami6, Dyane atd., který ale nikdy nedosáhl srovnatelného úspěchu a původní koncepce jej vždy přežila. Úspěšná byla variace lehké terénní Méhari, která získala řadu obdivovatelů. Méhari měla rám a pohonné jednotky z 2CV, motor 602cm3, otevřenou karoserii s trubkovým rámem, která byla naopak z plastu ABS. Ten byl pevný, lehký a velmi trvanlivý. Objevila se i verze s pohonem všech čtyř kol, která pak ve spojení s mimořádně nízkou hmotností vozu umožňovala skvělou prostupnost terénem.


 


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV Coca-Cola


(Réf. 9509 vydána 1994)
Na začátku osmdesátých let se výroba 2CV přesunula do továrny Clémenta de Levallois, založené v roce 1902. V roce 1984 měla být výroba 2CV zastavena, aby vznikl prostor pro modernější vozidla, ale pro neutuchající zájem se tento trestuhodný čin o několik let odložil. Teprve rok 1990 znamenal pro „kachnu“ definitivní konec výroby. Poslední vyjela 27. července v portugalské Mangualde. Celkem jich z výrobních pásů vylétlo požehnaných 3 872 583 kusů. Dnes se po vzoru New VW Beatle a New Fiatu 500 začíná mluvit o konceptu nového 2CV. Zda bude nebo ne, se musíme nechat ještě překvapit


 


 


 


 


 


Citroën 2CV Solido 1/17


 













Solido 1/17: Citroën 2CV Rally Dakar – Djibouti

 (Réf. 8036 vydána 1995)


Citroen 2CV od firmy Solido je na trhu již velmi dlouho. Při svém uvedení patřil mezi nadprůměrné modely. Dobře vyrobená karoserie s kovovým podvozkem, otevírací kapotou a velkým citem pro detail, to vše byl solidní základ. Firma Solido tento model vyrábí v trochu netradičním měřítku 1:17, a proto je kačátko trochu větší než běžná 1:18 . Model je odpružen, má funkční řízení, které bohužel není propojeno s volantem. Na podvozku chybí výfuk, který končí prvním tlumičem. Podvozek je vůbec celkově velmi zjednodušen a obsahuje jen základní rám s podélným tlumičem pérování. Zde mohl výrobce zapracovat více.


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV Lustucru


(Réf. 8404 vydána 2000)


Karosérie novějšího typu s oknem na C sloupku má mnoho detailů (prahy, rámy oken atd.) a vznikla ve dvou základních verzích. První byl novější typ auta (z roku 1971) s již velkými zadními světly, novou velkou přístrojovou deskou a blinkry na předních blatnících. Druhou verzí byl starší typ 2CV (z roku 1966, typ AZAM) s drobnými zadními světly, původní malou přístrojovou dekou a velkým blinkrem na boku vozu (C sloupek). Tento model se vyrábí dodnes v Číně.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV bílá barva


(Réf. 8029 vydána 1994)


Dále pak existují dva druhy střechy a to buď celá natažená nebo natažená jen do půlky. Pod otevírací kapotou (které má dokonce aretační tyčku) najdeme slušně zobrazen vzduchem chlazený dvouválcový motor „Boxer“. Interiér je dnes až příliš plastikový a existují dvě verze sedadel, buď přední sedadlo staršího typu „lavice“ nebo přední sedadla nová tj. dělená. Jediná verze, která vybočuje ze zajeté řady, je 2CV z expedice Dakar –Djibouti má přední rám s přídavnými světly a rezervo připevněné na přední kapotě.


 


 


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV modrá barva

(Réf. 8028 vydána 1994)


Barevně vznikl tento 2CV v mnoha verzích, kterými Solido obměňovalo svoji nabídku, včetně reklamních pro známé společnosti. Díky mému známému, sběrateli Tomášovi Válkovi, máme možnost vidět většinu výrobní řady 2CV, z nichž některé verze jsou dnes hodně těžko sehnatelné.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 









Solido 1/17: Citroën 2CV červená barva

(Réf. 8029 vydána 1994)


Závěr:

Model je dnes spíše podprůměrný, protože od dob jeho vzniku pokročila snaha o maximální detail o velký kus vpřed, ale svojí dlouhověkostí, stejně jako kdysi jeho předloha, stojí za připomenutí a prezentaci. Původní modely jsou ještě Made in France než výrobce přesunul výrobu do levnější Číny. Příští druhá část o 2CV se zaměří na model konkurenčního výrobce Maisto v měřítku 1:18 a poslední třetí díl bude o užitkové verzi tohoto vozu.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


text B@RT foto Tomáš Válek


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *