Opel Collection

 

 

Opel Motorwagen System Lutzmann – tak zní oficiální název prvního typu automobilu vyráběného Adamem Opelem poměrně krátkou dobu v letech 1899 až 1901. Jeho modelu v sérii Opel Collection patří číslo 27.

 

ÚVOD

Firma Opel patří od roku 1929 k americkému koncernu GM, donedávna největšímu výrobci automobilů na světě. Proto se některé typy objevují i pod sesterskými značkami Vauxhall, Chevrolet a Holden.

 

Fïrmu založil v roce 1862 Adam Opel a její automobilová historie se datuje od roku 1899 uvedením typu Lutzmann, který je zařazený pod číslem 27 a patří k modelovým lahůdkám v sérii.

 

 

PROVEDEDÍ 

Modely pro tuto sérii pocházejí od známé firmy IXO/Altaya. Na trhu se tyto modely řadí na nejnižší příčky toho, co lze ještě v měřítku 1/43 považovat za sběratelsky přijatelné, čemuž odpovídá i jejich cena. Za nejlepší model většina sběratelů zatím považuje první Opel Kapitän z roku 1938. Kvalita zpracování jednotlivých typů se liší a zákazníci si údajně často stěžovali na různé nedostatky jako zbytky lepidla, pokřivené stěrače  případně poškozený lak. Samozřejmě platí, že posuzování kvality je velmi individuální a názory, stejně jako nároky nebo kritéria, mohou být velmi rozdílné.

První verze Opel Kapitän z roku 1938 (zelený model) byla úspěšná a vyráběla se s mírnými úpravami ještě po válce až do roku 1950 (černý model). Atraktivnost tohoto typu jistě přispívá k jeho hodnocení jako jednoho z nejlepších modelů v sérii. Na fotografii jsou dobře viditelné obrázky modelů u zadní stěny krabičky.

 

 
Ukázka originálního balení s modelem. Vzrůstající zájem motoristů o třídu „off-road“ podchytil Opel na začátku 90. let minulého století úspěšným typem Frontera. To mu vyneslo i „účast“ v této prestižní sérii.

Model je přišroubovaný k černému plastovému soklu s názvem modelu a průhledným plastovým krytem. Součástí každého modelu je karton s obrázkem daného typu tvořící zadní stěnu. I ten někdy u modelů z druhé ruky může chybět. V několika případech má obrázek jinou barvu než přiložený model, což může vzbuzovat dojem, že se model vyráběl ve více barvách, ale neni tomu tak. Některé typy Opel lze dnes sehnat i od jiných firem, např. Schuco, Minichamps nebo Starline, přičemž kvalita zpracování a vybavenost drobnými detaily je vesměs lepší. Velmi kvalitní modely pocházejí od firmy NEO, jenže  cena je výrazně vyšší.

 

BROŽURA S POPISEM

 

Přesto lze celkově tento projekt hodnotit kladně, protože poskytuje ucelený pohled na historii firmy OPEL, nehledě na přidanou hodnotu ve formě přiložené brožury, nedílné součásti každého původního balení. Na  patnácti  stránkách přibližně formátu A4 lze nalézt mnoho zajímavých informací, i když pro čtenáře neznalého němčiny je zde obtížně překonatelná jazyková bariéra. Ovšem i pro takového čtenáře může být významným přínosem množství fotografií. Velký obrázek – plakát pojednávaného automobilu je v několika případech uprostřed pouze volně vložený, takže může chybět. Obsažené informace se netýkají pouze aktuálního typu, naleznete i články mapující celkovou historii této automobilky. Bohužel i zde se občas objevují informace ne zcela přesné a zavádějící.

 

 

Elegantní kupé Opel Monza představuje třídveřovou verzi luxusní limuzíny Senator A. Vlevo Monza A2, model č. 26 ze série Opel Collection. Vpravo pro porovnání  model firmy Minichamps, který má přece jen detaily o něco lépe propracovány. Podle vyšší masky je patrné, že se jedná o starší verzi Monza A1.

 

PRODEJNÍ STRATEGIE

První model, legendární Opel Commodore z roku 1970, firma představila 12. ledna 2011, a další pak následovaly v pravidelných 14ti denních intervalech. Aktuálně posledním modelem je otevřený Opel Super 6 z roku 1937 pod číslem 50, ale budou přibývat další. Modely si lze předplatit, jinak jsou k dostání v trafikách, supermarketech a na čerpacích stanicích za 12,99 EUR, böhužel pouze na území Německa. Zahrabiční obchodníci se k modelům přímo nedostanou, pouze zprostředkovaně. Díky akčním portálům jsou dnes modely celkem dostupné i u nás, i když se často nabízejí bez průvodního časopisu. Cena se v současné době pohybuje kolem 250 Kč, ale u atraktivních typů může být i vyšší. Kompletní a průběžně atualizovaný přehled dosud vydaných modelů naleznete ZDE.

 

MIMOŘÁDNÁ LIMITOVANÁ VYDÁNÍ 

Mimo číslovanou sérii vyšel v říjnu 2011 limitovaný model nákladního automobilu Blitz 3t S. V druhém speciálním limitovaném vydání z března 2012 jsou dokonce modely dva. Jedná se o sportovní speciály Ascona B400 a Manta B400. V posledním speciálním vydání se nacházejí dva sportovní Kadetty ve verzi C GT/E Rallye z let 1977 – 79. Mimořádná vydání se prodávají za 19,99 EUR, což je zejména u balení se dvěma modely celkem příznivé. 


HISTORIE ZÁKLADNÍCH MODELOVÝCH ŘAD OPEL

Systematické vytváření modelových řad je patrné zejména v poválečném výrobním programu. Těsně před válkou přichází firma Opel se zcela novou koncepcí vozu střední třídy a na počest olympijských her pořádaných v roce 1936 v Berlíně jej nazvala Olympia. Starší mohutný model Super 6 dostal pokračovatele v novém luxusním typu Kapitän a nejnižší třídu v nové řadě zastupoval Kadett. Mimoto se krátce vyráběl i velký luxusní model s netypickou klenutou maskou přípomínající spíše BMW pojmenovaný Admiral, který se snažil atakovat pozice firem Horch, Maybach a Mercedes.  

Po válce výroba pokračovala pouze se dvěma typy, Nejvyšší třídu zastupoval Kapitän, střední model se objevoval zpravidla pod jménem Rekord, případně Olympia Rekord. Celou výrobní linku Kadett Sověti ukořistili a začali v podstatě shodný typ vyrábět jako Moskvič 400. Ten se dále vyvíjel přes typy 402, 407 a 403, přičemž příbuznost s Opelem byla stále patrná a využíval i původní motor o objemu 1300 ccm. Nový Kadett se pak objevil až v roce 1960, a to už obě větší řady prodělaly dvě podstatné inovace a mezitím řadu faceliftů. Poslední, časově odpovídající novému Kadettu, byly označeny jako Kapitän P2 a Rekord P2.

V polovině padesátých let minulého století se vyráběl pouze Kapitän (vlevo model od firmy Starline) a Olympia Rekord (uprostřed, číslo 24 z Opel Collection) druhé generace. Při pohledu na Moskvič 407 (vpravo ze série Kultovní auta ČSSR) není těžké poznat zdroj inspirace sovětských konstruktérů.

Nutno podotknout, že obě řady při vývoji narůstaly v rozměrech, takže nová Olympia Rekord z první poloviny 60. let generačně označovaná jako A z dnešního pohledu představovala vrchol střední třídy. Na počátku 80. let vývoj dospěl až do generace Rekord E2. V roce 1970 poprvé firma představila úspěšnou sportovnější a výkonnější šestiválcovou verzi Rekordu s označením Commodore. Celkem se vyrobilo více než 6 milionů Rekordů, je to tedy jeden z nejúspěšnějších vozů střední třídy.

Nejvyšší třída ovlivněná americkými křižníky silnic se od poloviny 60. let vyráběla jako „triumvirát“ označovaný KAD, tedy Kapitän, Admiral a Diplomat, dnes generačně rovněž označované písmenem A. Základ karoserie byl stejný, lišily se „vyšperkovaností“, motory a úrovní výbavy. Byly tak drahé, že pro ty, kdo si je mohli dovolit, byl již Kapitän nezajímavý, a největší prodejní úspěchy slavil nejdražší Diplomat. U KAD se objevily ještě facelifty B. Pak následoval na počátku 80. let Senator A se svým třídvéřovým klonem Monza. Za labutí píseň nejvyšší třídy lze považovat omlazený Senator B, který se již v třídvéřové verzi neobjevil, a jehož výroba byla ukončena pro nezájem a předraženost. Tím účast firmy Opel na trhu s vozy nejvyšší třídy končí.

Automobily značky Opel lze označit za konzervativní. Nikdy nepřekypovaly výkony ani technickými novinkami.Jejich devizou je solidnost vyjádřená pohodlím a spolehlivostí. Teprve legendární typ GT na konci 60. let způsobil revoluci, a jeho typové označení, dříve používané spíše pro italské malosériové vozy podobného charakteru, zobecnělo.

Ve výrobním programu chyběl vůz nižší střední třídy a právě po takových se poptávka navyšovala. Opel tuto mezeru v roce 1970 vyplnil typem Ascona a z ní odvozenou a na GT navazující sportovní verzí Manta. Oba typy byly prodejně velmi úspěšné, Ascona dokonce jako jeden z mála Oplů slavila i sportovní úspěchy. Ale monstra Ascona B400 a pozdější Manta B400 mnoho společného se sériovými vozy již neměla. S Asconou B400 jezdil Walter Röhrl, jeden z největších mistrů automobilových závodů v historii; bez něj by asi takového úspěchu nedosáhla. Pozdější Ascona C natolik uspěla v boji s konkurencí, že se stala nejprodávanějším modelem na trhu.

Přelom 80. A 90. let je provázen kompletní proměnou a zavedením nové modelové řady. Vyšší střední třídu zastupovala Omega, střední třídu Vectra. Zpočátku poměrně velkou pozornost zaznamenalo i od Vectry A odvozené kupé Calibra nahrazující typ Manta. Zájem ovšem upadal, a zvednul se až po ukončení výroby. Calibra je dodnes jednou z ikon značky Opel, byť se již dlouho nevyrábí.

Do nabitého segmentu kompaktních vozů Opel vyrazil s velmi úspěšným modelem Corsa. Pozornost vzbudilo i z ní odvozené malé kupé Tigra. Jediné, co zbylo z původního výrobního programu, byl Kadett, jenž dostal nové jméno Astra. I nadále se vyráběl v celé řadě karosářských variant od kabrioletu až po kombi. První Astra je na pohled téměř identická s poslední verzí Kadett E, přičemž se označuje jako Astra F. Písmeno generace navazuje na předchozí Kadett, což může mást.

A tím se dostáváme k současnosti. Corsa i Astra ve výrobním progranu stále zůstávají, i když se pravidelně inovují. Vectra a zejména Omega i přes velmi slibný začátek nakonec nijak neohromily, proto byla výroba Omegy B ukončena. Byl to poslední klasický osobní vůz Opel s motorem vpředu a zadním náhonem. Přesto se dočkal i ostré třílitrové sportovní verze a prodával se pod značkou Lotus. Absolutním propadákem byl i od Vectry C odvozený hatchback Signum. Ve střední třídě si dnes Opel snaží zachránit reputaci jediným typem, následníkem Vectry s novým jménem Insignia, a výše již nemíří.

V kategorii SUV firma Opel vyráběla již zmiňovaný typ Frontera.  Aktuálně vyráběný „off-road“ nese jméno Antara. Pod typovým označením Monterey se nabízí i velký off-road vyvíjený společně s japonskou firmou Isuzu, která „umi“ velkoobjemové dieselové motory. V nabídce lze najít  i menší SUV Mokka, které jako jediné z této kategorie byl opravdu zkonstruováno u firmy Opel.

 

Velký boom zažívají velkoprostorové vozy kategorie MPV. Nejprve se v nabídce objevila mohutná Sintra převzatá od mateřské firmy GM a nesoucí všechna negativa amerických vozů spotřební třídy. Po katastrofálním výsledku crasch testu byl z trhu tento typ stažen.  Náhradou jsou již mnohem úspěšnější typy Zafira a menší Meriva. V současné době se nabízejí již nové generace Meriva B a Zafira C. Mimoto má Opel v nabídce i miniSUV Agila vyvinuté společně s japonskou firmou Suzuki, mistrem v konstrukci minivozů.

Opel od konce druhé světové války neustále posiloval své pozice a s typy Rekord a Ascona se podařilo dosáhnout příček nejvyšších. Bohužel, na tento úspěch nedokázal dalším vývojem navázat. Od 80. let minulého století pokračuje jeho ústup ze slávy a v poslední době se k tomu přidaly ještě velké problémy jeho mateřské firmy GM.

Poznámka: V sérii se také objevují vozy se značkou Bitter. Jedná se o kusovou nebo malosériovou výrobu jiné malé automobilky zaměřené na luxusní vozy a využívající komponenty vozů Opel.

Poslední úpravy textu 17. 9. 2015 

 

PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVANÁ PŘEHLEDNÁ TABULKA S VYROBENÝMI MODELY

text a foto Libor Mikš

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *