Vlajkové lodi Citroënu – 2. část: Citroën Xantia







Pauls Model Art: Citroën Xantia z roku 1992 (tmavě modrá)
Relativně dlouhou dobu používal Citroen pro označování modelů svou modifikovanou abecedu (v jednu dobu byly např. v nabídce typy AX, BX, CX), která obsahovala vždy písmeno X. Písmeno X zůstalo zachováno i v novém označení modelů – Xantia, Xsara. Xantia byla náhradou lépe vybavených verzí o něco menšího typu BX, který byl částečně nahrazen menším vozem ZX. Výsledek vývoje splnil naděje, které automobilka do nového auta vkládala. Přestože premiéra proběhla již v roce 1992, výroba byla zahájena až v roce následujícím. První vyrobené automobily se poznají podle loga umístěného až na kapotě. V roce 1994 se přesunulo logo na masku chladiče.

 


Pro Xantii je typický nadprůměrný komfort cestování. Zásluhu na tom má jednak dlouhý rozvor (2740 mm) a neobvyklé hydropneumatické odpružení. V pokročilejším provedení Hydractive II, existuje možnost nastavení podvozku pro komfortní nebo sportovní jízdu resp. elektronika sama identifikuje, kdy by bylo dobré podvozek přitvrdit. Vrcholným představitelem technické vyspělosti Citroenu je Xantia Activa vybavená aktivním podvozkem na bázi hydropneumatického odpružení. Technika a elektronika Xantie Activa úplně eliminovala boční náklony karosérie při průjezdu zatáčkou a výrazně tak přispěla k aktivní bezpečnosti jízdy s tímto automobilem. V testech jízdní dynamiky a ovladatelnosti, které prováděly renomované evropské motoristické časopisy, držela Xantia zdatně krok s ryze sportovními a mnohonásobně dražšími automobily.

 V nabídce byly od počátku zážehové motory 1.6 (65 kW), 1.8 (74 kW) a 2.0 (89 kW).






Pauls Model Art: Citroën Xantia z roku 1992 (zlatá)
Vrcholem byla čtyřventilová verze dvoulitru o výkonu 111 kW. Později byla motorová paleta obměněna a rozšířena. Nejslabší variantou byla dvouventilová 1.8 (66 kW), dále se od roku 1995 můžete setkat s motorem 1.8 16V (81 kW), čtyřventilovým dvoulitrem (97 kW) nebo s přeplňovaným 2.0 CT (constant torque) se 108 kW a plochou křivkou točivého momentu, jehož maximum 235 Nm bylo k dispozici při 2500 ot./min. Nejsilnější variantou se stal vidlicový šestiválec o objemu 2.9 l resp. 3.0 l v několika výkonových variantách (123 až 140 kW). Základ Diesel agregátů tvoří od počátku dvojice motorů o objemu 1,9 l, ten s označením D v atmosférické (51 kW resp. později SD s 55 kW) nebo v přeplňované verzi TD (66 kW). Doplnil je větší přeplňovaný motor 2.1 (80 kW), který dává maximální točivý moment 250 Nm při 2000 ot./min. Tento motor je montován dokonce do špičkových verzí Activa, dodáván byl však především francouzským zákazníkům. Xantie můžete od roku 1998 potkat i s moderními motory 2.0 HDi ve variantě 66 nebo 80 kW.
V roce 1995 přišlo na trh kombi Break, které lze označit za jedno z nejpovedenějších kombi devadesátých let. Rozměry limuzíny (4444 x 1380 x 1755 mm) povyrostly u kombi zejména do délky na 4660 x 1416 x 1755 mm. Základní objem zavazadlového prostoru kombi činí 512 l. Hydropneumatika Citroenu pomáhá i zde. Při nakládání lze automobil snížit do servisní polohy a podobně při připojování přívěsu není třeba složitě manipulovat s těžkou ojí a využít pomoci odpružení. Spuštění vozidla do nejnižší polohy prakticky znemožňuje odtah vozidla a některé typy „botiček “ také při montáži na vozidlo rezignují. Xantia Break byla vyráběna až do začátku roku 2001 v továrně firmy Heuliez a během této doby vzniklo téměř 150.000 kusů elegantních kombi.






Pauls Model Art: Citroën Xantia z roku 1992 (Vínová)
 

Na konci roku 1997 proběhla modernizace, po které se ještě o 5 cm zvětšil přední převis protažením čelní partie a celková délka limuzíny narostla o 8 cm. Nadčasový design Xantie a zejména zadní část od B sloupku dále, prakticky nezaznamenala žádné podstatné změny a je stále velmi elegantní. Nové nárazníky a světlejší podbarvení zadních skupinových svítilen jsou vedle nové přední masky nejvýraznějším poznávacím znakem. Uvnitř je od modelového roku 98 nová přístrojová deska bez madla před spolujezdcem. Imobilizér se konečně přestěhoval z tlačítkové klávesnice na přístrojové desce do klíče a přibyly některé nové prvky (např. automatické stěrače). V inovované Xantii bylo více myšleno i na bezpečnost jak zvýšením tuhosti a konstrukce deformačních zón, tak i bohatší bezpečnostní výbavou. V roce 1998 se objevuje v Xantiích vyspělá čtyřstupňová automatická převodovka, která na základě více než 50 údajů z automobilu, rozhoduje o volbě převodů tak, aby vyhovovala aktuálnímu stylu jízdy řidiče. Výroba v Evropě končí v roce 2001 a sedany se přesouvají do Iránu, kde se stále vyrábějí. 


Citroen Xantia Pauľs Model Art 1/18

 Citroen Xantia uvedla na trh firma Pauľs Model Art, která dnes již neexistuje a pohltil ji Minichamps. Model sedanu Citroën Xantia první verze je již o třídu výš než předchozí Xm, model je také mladšího data. Otevírat je možné přední dveře a kapotu, vše dobře pasuje a lze snadno otevřít. Pod kapotou najdeme velmi věrně zobrazený motor, který je opravdu detailní a velmi se povedl.






Pauls Model Art: Citroën Xantia z roku 1992
Má množství detailů, je nastříkán a třeba i kapota má dobře zobrazenou protihlukovou vnitřní vrstvu. Podvozek a zavěšení neodpružených kol je vyobrazeno detailně a velmi přesně. Modelu nechybí ani celý výfukový systém, na který mnoho výrobců zapomíná a rezervo není jen naznačeno, ale jedná se o plnohodnotné kolo. Části podvozku jsou barevně nastříkány takže je opravdu radost je vidět a celkově podvozek snese srovnání s dnešními modely. Xantia má funkční řízení včetně propojení s volantem vozu, bohužel není odpružena ani nemá regulaci světlé výšky vozu. Přední dveře z nichž řidičovo má stažené okno nám ukáží interiér vozu. Sedadla jsou velmi pěkně vyobrazená, na palubce a pedálech je asi nejvíce znát, že se jedná o starší model, protože je zobrazena jedním výliskem. Přístroje tvoří samolepka a palubka jako celek působí dost plastově, dnes by byl interiér jistě lépe zpracován. Karosérie je naopak stále velmi povedená, světla, boční lišty a další díly pasují přesně a jsou z kvalitních materiálů. Vše je z kovu a plastu a nic netvoří pouze naznačený nástřik. Zadní dvoubarevná světla i přední maska je velmi povedená. Model má kvalitní lak, čas prověřil i stálost pneumatik a všech plastů. Xantia vyšla v několika barevných verzích (vínová, tmavě modrá, zlatá) a dvou barvách interiéru, kdy buď byl s černými nebo hnědými sedadly. Dnes se již model nevyrábí a v dobrém stavu je těžko sehnatelný. Model byl od výrobce připevňován na rozsáhlý skloněný podstavec a balen do krabic s oknem nebo i bez okna. Obaly bez okna nabízela i distribuční servisní síť Citroën.
Příští závěrečný díl představí Citroën C6.

 


text B@RT foto Tomáš Válek


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *