Poslední z legendy Panhard CT24

Panhard CT24 1964


Finanční potíže Panhardu vedly už v roce 1955 k převzetí 25% akcií automobilkou Citroën a ke sloučení dealerské sítě obou značek. V rámci dohod s automobilkou Citroën montoval Panhard užitkové verze Citroënu 2CV a Dyna Z, což zaplňovalo v showroomech Citroënu obrovskou mezeru mezi malými modely 2CV a velkými sedany DS/ID. Naděje, že tímto spojením vyřeší Panhard svoje finanční problémy, se ale nesplnila.








Panthard CT24


Panhard nedostal od Citroënu žádnou finanční podporu na vývoj nových modelů a motorů, přestože Citroën postupně přebíral stále větší kontrolu nad automobilkou Panhard, a v roce 1965 ji zcela pohltil. Panhard se tak zmohl jen na několik posledních pokusů o modernizaci svého výrobního programu.


Po modernizovaném Panhardu PL17 (1959-1965), který vycházel z modelu Dyna Z (1954-1959), se před krachem ještě jednou pokusil o vývoj nového sedanu střední třídy. Citroën měl ale stejný záměr, a tak rozhodl, že nový Panhard 24 bude jen dvoudveřové kupé, poháněné plochým dvouválcem. Tento vůz debutoval v červnu 1963 jako model 1964 s karoserií navrženou stylisty Louisem Bionierem (navrhl už předválečné modely Panoramique a Dynamic), Reném Ducassou-Pehau a Andrém Jouanem. Společnou prací vzniklo elegantní nadčasové kupé s tenkými sloupky a velkou plochou prosklení. Dvojité přední světlomety chránily průhledné kryty (podobné řešení převzal v roce 1967 Citroën DS) a otvor k chlazení motoru byl skryt v nárazníku pod poznávací značkou. Od roku 1964 se vozy dodávaly ve verzích 24C (čtyřmístný) a 24CT (2+2), obě s rozvorem 2286 mm. Model 24C s chudší výbavou a motorem o výkonu 42 koní se dodával jen jeden rok. Luxusnější 24CT poháněl motor o síle 50 koní. Od roku 1965 se Panhard 24 začal dodávat s větším rozvorem (2550 mm) ve verzích 24B a 24BT, a krátce také v nejlevnější verzi 24BA. Prodloužením rozvoru vzrostla délka vozu ze 4267 mm na 4490 mm, takže uvnitř bylo více místa i na zadních sedadlech. Poslední osobní vůz značky Panhard, modře nalakovaný model 24BT, opustil výrobní linku 20. července 1967. Celková výroba Panhardu 24 se udává počtem 28 651 vozů. Tím skončila bohatá historie jednoho z prvních výrobců osobních vozů na světě. Panhard pak pokračoval výrobou vojenských vozidel, a dodnes existuje jako součást koncernu Panhard & Auverland, vyrábějící lehká taktická vojenská vozidla


 


Panhard CT24 1/18 Solido












Panthard CT24 – motor


Po modelech Panhard PL17 Berline a Kabriolet přichází Solido v měřítku 1/18 s posledním sériově vyráběným Panhardem, a to CT24 z roku 1964. Svojí kategorií, zpracováním i celkovým zařazením pokračuje v kolejích svých dvou předchůdců. Panhard CT24 coupé je velmi povedený model. Na první pohled každého upoutá aerodynamické řešení karosérie s nízkým součinitelem odporu a aerodynamická přední maska s krytem předních světlometů. I zadní část vozu má výrazný olištovaný prolis, připomínající Chevrolet Corvair (1960 – 69). Model působí dobře a celkové linie jsou věrnou zmenšeninou.


Chromové díly pěkně pasují a jsou velmi dobře zpracované. Blikače, světla a ostatní části vozu – vše je dotažené a nic není řešeno pouze nátěrem. Panhardovské poklice jsou nezaměnitelné a jejich jednoduchost nádherná. Model je kvalitně nastříkán, střecha je bílá, zbytek modelu je vínově červený. Kapota jde zvednout směrem k přední masce a Solido napodobilo motor velmi dobře, včetně informačních samolepek, které u tohoto vyrobce rozhodně nejsou zvykem. Celý motorový prostor je tvořen několika díly, kde vidíme průduchy vzduchového topení, i kabely od rozdělovače ke svíčkám. Dále lze otevřít dveře modelu a nahlédnout do interiéru. Interiér vozu je zpracován spíše jednodušeji, žádný mikroplyš, ani měkká sedadla nečekejte. Některé detaily působí dost plastově. Přístrojová deska tvořená dvěmi kulatými budíky a palubní deska-vše je bohužel z jednoho dílu a opatřeno potiskem Model bohužel nemá otevírací kufr, i když je tvořen zvláštním dílem, a nebyl by to proto zas takový problém. Model není odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Podvozek modelu tvoří samostatný výfuk, který přichází z válců od sběračů a pod vozidlem se spojí k jedinému tlumiči. Přední zavěšení kol je reálné, zadní pouze naznačené v podlaze. Nápisy na zádi a bocích tvoří potisk, stejně jako na SPZ.










Panthard CT24


Závěr:


Panhard CT24 v měřítku 1/18 výrobce Solido zpracovává průměrně a nedopustil se zásadnějších chyb. V rámci cenové nabídky se jedná o pěkný model. Panhard mohl být odpružen, i když to podle mého názoru není tolik důležité. Spíše je otázkou, proč není otevírací kufr, když je vyroben z jiného dílu, a přímo si o možnost otevírání říká. A mohl být také lépe zpracován interiér.


Zda budou další verze, nebo barevné varianty, není v době psaní článku jasné. Pokud se zaměřujete na tuto dobu, nebo máte k této slavné značce blízko, rozhodně Vám tento model doporučuji s tím, že zatím není a asi hned tak nebude od jiného výrobce .


 


 


text a foto B@RT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *