Raritní Abrexy – záhada dvou typů disků kol na modelu 1974 Škoda 1203 v měřítku 1:43

Tak jako má filatelie svůj Modrý Mauricius a matchboxy Apple Green, také mezi abrexy jsou rarity, které vznikly omylem nebo předčasným ukončením výroby. Jednou z nich jsou disky kol různých barevných verzí modelu Škoda 1203 se třemi otvory namísto čtyř .

Nejstarší edice Škody 1203 ve velikosti 1:43 je hodně ceněná a dvojnásobně to platí o modelech se třemi otvory v disku kol. Nová Škoda 1203 bez polepů stála v roce 2019 jen 495 Kč, ale ceny těchto vzácných starších verzí se mezi obeznámenými sběrateli už tehdy pohybovaly v třínásobných i vyšších částkách. Verzí modelů na kolech se třemi otvory v disku se totiž zachovalo málo a jsou metou mnoha sběratelů.

V makroobjektivu je vidět zřetelně rozdíl mezi koly s třemi otvory v disku (vlevo) a se čtyřmi otvory (vpravo). Na modelu si toho ale neobeznámený laik nevšimne.
Historie záhadné varianty

Pro Abrex byla kauza s kolečky dvanáctsettrojky nečekaná a dodnes si ji pamětníci nedokážou pořádně vysvětlit. Automobil 1974 Škoda 1203 zaměřili vývojáři Abrexu v roce 2006. Z výkresů a fotografií složili podklady pro 3D mock-up včetně správného tvaru kol, ve kterých jsou 4 otvory pro odlehčení disku a chlazení brzd. V této podobě poslali zadání firmě Hongwell. Ta ve svém technologickém komplexu v čínském Dongguanu připravila prototyp dvanáctsettrojky, opět se 4 otvory v discích kol. Tento předprodukční model po drobných úpravách schválil Abrex do výroby. Čeští pracovníci Abrexu také několikrát navštívili provozy Hongwellu a na vývoj modelů dohlíželi.

Když pak v roce 2007 přišly první dodávky modelu Škoda 1203, výstupní kontrola kolečka se třemi otvory nezaznamenala. Dodnes je otázkou, zda při kontrole prvních vzorků konkrétní pracovníci Abrexu pochybili a nevšimli si koleček s nesprávným počtem tří otvorů, a nebo jestli se do vstupní kontroly náhodně dostaly jen modely se čtyřmi otvory v discích kol. Prodejci v každém případě tlačili na rychlé dodávky toužebně očekávaných dvanáctsettrojek, takže se jich hned první týden expedovaly do obchodů stovky kusů.

Všechny automobily 1974 Škoda 1203 se vyráběly na kolech se čtyřmi otvory v discích.
Reklamní fotografie AZNP Škoda © Fotoarchiv ŠKODA AUTO

Když se hned druhý nebo třetí den přišlo na chybu, nastal v Abrexu poprask. Vedení okamžitě reklamovalo dodávky u Hongwellu. Pracovníci společnosti zároveň začali rozbalovat krabice a kontrolovat modely. Ve skladech Abrexu se mezitím zjistilo, proč asi chyba v první dodávce dvanáctsettrojek ušla pozornosti. Na dodaných modelech byla namontovaná kola se třemi, ale i se čtyřmi otvory v discích, ve vzácnějších případech dokonce různá kolečka na jednom exempláři.

Vedení Hongwellu chybu uznalo a hned odeslalo do Česka zásilku koleček se čtyřmi otvory v disku. Vedení Abrexu začalo vyjednávat s prodejci o stažení modelů a výměně koleček, ale narazilo na nesouhlas. Prodejci nechtěli zastavovat prodej modelů, které šly výborně na odbyt po desítkách a stovkách. V montáži Abrexu navíc vyhodnotili, že výměna koleček na modelu, včetně jeho opatrného rozbalení, demontáže z podstavce a pečlivého zabalení by byla časově náročná. Reklamace zákazníků se navíc neobjevovaly; kdo zjistil anomálii, byl naopak rád, že má raritu, jejíž cena asi v budoucnu poroste.

Když otočíte model Abrexu a podíváte se „skrz“ jeho kolečka, zjistíte, že otvory v discích nejsou jen kamuflované černou barvou, ale že jsou skutečné. A to bez ohledu na to, že na starších kolečkách jsou na discích otvory jen tři .

Kola se třemi otvory se objevila pouze v první edici modelu 1974 Škoda 1203 z roku 2007. V této dodávce byla většina modelů osazená těmito „chybovými“ kolečky. Kola se třemi otvory přitom měly většinou nepotištěné modely. „Zmetková“ kola se objevila i na ikonickém limitovaném modelu Škoda 1203 – Spoje. Výroba sanitek, pohřebního vozu a dalších potištěných dvanáctsettrojek ale přišla na řadu až poté, co Abrex nesprávná kolečka reklamoval.

Vedení Abrexu nakonec zavelelo k ústupu. Obchodníci nestahovali prodané modely, mohly doprodat zásoby a v Abrexu upustili od výměny koleček dvanáctsettrojkách z první edice. Rozhodnutí vyvolalo občasnou nevoli těch, kdo si modely na kolečkách se třemi otvory už koupili. Když je Abrex nechal v prodeji, nemohli se už těšit na další závratný růst jejich ceny. Naopak Abrex potěšil sběratele, kteří ještě měli možnost si tento vzácný kousek koupit v obchodě za běžnou cenu.

Zásilka koleček se čtyřmi otvory, kterou po reklamaci poslal Hongwell tak nakonec zůstala ve skladu Abrexu z velké části nevyužitá. Všechny další edice pak už Hongwell dodal na správných kolečkách se čtyřmi otvory v discích.

Také grafickému studiu, které připravovalo katalog Abrex pro rok 2008, unikla na stránky oranžová „chybová“ dvanáctsettrojka se třemi otvory v discích kol. Hned vedle přitom následují potištěné modely Škoda 1203 se čtyřmi otvory v kolech.
Charakteristika vzácné verze dvanáctsettrojky

Každý sběratel si musí uvědomit, že tuto vzácnou verzi může někdo zhotovit i uměle, protože se většina modelů Abrex dá rozšroubovat a díly se dají různě zaměňovat. Vzácná jsou proto především samotná kolečka, která by se padělat nevyplatilo.

Originální model musí splňovat tyto charakteristiky:
  • První edice z roku 2007
  • Jakákoliv barva z první edice
  • Model bez potisků
  • Starý typ krabičky z roku 2007
  • Starý typ podstavce s logem Škoda se zeleným okřídleným šípem
Oba modely dvanáctsettrojky jsou zdánlivě stejné, nejstarší verze z první edice (vlevo) je ale osazená kolečky se třemi otvory v disku. Pravost této varianty dokládá i její podstavec, na kterém je logo Škoda se zeleným okřídleným šípem.

Verze Škody 1203 ve velikosti 1:43 na kolečkách se třemi otvory v disku nejsou nejvzácnějším modelem Abrexu. Jsou nicméně zajímavé tím, že přispěly ke sbírání abrexů způsobem, který byl zatím známy hlavně ze sběratelství matchboxů. Nezáleží už jen na věrném ztvárnění skutečného automobilu nebo jiného dopravního prostředku, ale zajímavé jsou také chybové modely a další vzácné anomálie. Tedy podobná kritéria jako ve filatelii a v dalších podobných oborech.

Pracovníci Hongwellu, kteří záhadným hnutím mysli vyrobili kola modelu dvanáctsetrojky se třemi otvory v rozporu s předlohou, nejspíš přišli o svou práci. Určitě přitom netušili, že po nich v Česku zůstaly modely, které potěší každého pravověrného sběratele abrexů.

Dalším znakem pravosti modelu 1974 Škoda 1203 se třemi otvory v discích kol je starší typ krabičky, ve kterém se prodávaly abrexy v roce 2007 a 2008.

Autor děkuje pracovníkům Abrexu, prodejcům a sběratelům, kteří poskytli ověřené informace pro tento článek. Zvláštní dík patří Zdeňku Pikalovi a Janu Splídkovi za zapůjčené modely.
________________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.