Pro model pohřební „Stejšny“ 1964 Škoda 1202 v měřítku 1:43 vyrobil Abrex speciální odlitek karoserie
Model pohřebního vozu Škoda 1202 „Stejšn“ s výrazně prosklenou zadní částí karoserie dnes vydává Abrex. Po typech dvanáctsetdvojky dodávka a kombi, s majákem nebo bez něj, které Abrex a jeho prodejci prodávají od začátku listopadu 2020, jde o poslední ze tří základních verzí karoserie tohoto modelu. V dalších týdnech a měsících bude Abrex vydávat ještě další verze modelu „Stejšny“, budou to už ale „jen“ jiné barevné a potiskové varianty na jedné z těchto tří základních typů karoserie. Jako standardní „civilní“ verzi vozu bez majáku a bez potisků dnes uvolňuje Abrex do prodeje kombi v barvě ze vzorníku AZNP nazvané „Zelená aloe“.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Unikátní odlitek kovové karoserie
Pro pohřební verzi vozu Škoda 1202 musel Abrex vytvořit odlišné díly formy pro tlakové odlévání karoserie modelu ze zinkové slitiny. Typ karoserie pro pohřební službu je odvozený z karoserie kombi s prosklenými zadními bočními okny. Stejné se standardním „civilním“ kombíkem jsou přední a boční partie vozu, ale přepracované je víko úložného prostoru, kterému se dnes říká „páté dveře“.
To čeho v AZNP v šedesátých letech dosáhli při vývoji skutečného pohřebního automobilu jednoduše úpravou raznice zadních dveří, je v případě výroby modelu bez otvíracích dveří paradoxně trochu složitější. Měnit se musejí komponenty celé formy pro tlakové odlévání karoserie, respektive ty pohyblivé části, které formují zadní část odlitku.
Modely si můžete koupit v e-Shopu Model Depo.
Jiný je samozřejmě i výlisek oken modelu z transparentního plastu, protože se na pohřební typ „Stejšny“ montovaly upravené zadní dveře s vystouplým zadním oknem. Skutečný pohřební vůz vytvořili konstruktéři Škodovky úpravou sanitní verze karoserie. Protože jsou rakve delší než lehátko pro pacienty, vsadili do zadních dveří rozměrné vypouklé okno z plexiskla.
Pro vymodelování tak velkých odlišností modelu se musejí výrazně upravovat odlévací formy pro kovové i plastové části. Náklady na tak rozdílné verze modelu si většinou může dovolit jen silnější výrobce, jakým je v českých podmínkách společnost Abrex.
Cena a verze modelu
Zhotovení a výroba karoserie modelu „1964 Škoda 1202 – Pohřební služba“ si vyžádala vyšší náklady než vytváření „pouhých“ barevné variant modelu. Taková úprava odlévacích forem je nákladnější i než vrtání odlitku karoserie pro montáž majáku na střechu modelu. Abrex proto prodává model pohřební „Stejšny“ o 50 Kč dráž než standardní modely Škoda 1202, tedy za 845 Kč.
Pohřební verze vozu Škoda 1202 nenajde takové uplatnění ve větším množství variant modelu, tak jak to umožňují karoserie standardních dodávek a kombíků. Dá se nicméně předpokládat, že se Abrex bude snažit „monetizovat“ i tuto verzi modelu aspoň v pár dalších variantách nebo vydáních jako limitované edice. Jaké budou případné varianty pohřební „Stejšny“ zatím zástupci Abrexu nesdělují. Můžeme ale odhadovat, že to bude výrobně náročnější řešení. Mělo by znesnadnit falzifikátorům, aby napodobovali pohřební verze modelu Škoda 1202, tak jak se to stává třeba v případě podvodů se staršími variantami modelu pohřební verze Škody 1203 od Abrexu.