Vlajkové lodi Citroënu – 3. část: Citroën C6

 

Rozměry – délka 4908 mm, šířka 1860 mm a výška 1464 mm jednoznačně řadí C6 mezi velké luxusní sedany. Svým designem, podpořeným ještě extrémně dlouhým rozvorem náprav 2900 mm, však v této společnosti rozhodně vyčnívá. Jeho tvary nenechají nikoho chladným a jistě rozdělí automobilové fandy na dva protichůdné tábory těch, kterým se hodně líbí a těch, kteří jej nemohou ani vidět. Základní tvar karosérie je v bočním pohledu charakterizován plynulými křivkami, které díky dlouhému přednímu a krátkému zadnímu převisu společně se splývající střechou navozují dojem velkého kupé.






Norev: Citroën C6 z roku 2005 (tmavě modrý)
Zajímavým prvkem je třetí boční okno výrazně zasahující do zadní hrany druhých dveří. Neobvyklé je také to, že druhé dveře nemusí ustupovat blatníkům zadních kol. Jestliže boční linie působí velmi čistým a uhlazený dojmem, příď vozu lze označit za nejkontroverznější, zvláště u některých úhlů. Naprosto dominantní pozici na přídi vytváří dvojice vodorovných lišt integrující dvojitý šíp, firemní znak. Jejich délka dodává vozu neuvěřitelnou optickou šířku. Celý tento prvek umocňují úzké a vysoké hlavní bi-xenonové natáčecí světlomety protažené daleko do předních blatníků. Motiv dvou žeber se opakuje i ve spoileru, kde propojují mlhové a denní světlomety.
 Originálně jsou řešeny směrovky integrované do hlavních světlometů. K neobvyklému tvaru přídě jednoznačně patří podobně vyvedené záď. Té dominují dva prvky – konkávní zadní sklo a velmi zajímavé zadní svítilny protažené do horní části blatníků až k zadním sloupkům střechy. Také v zadních svítilnách se opakuje motiv žebrovaných směrovek. Již zmíněné konkávní, prohnuté dovnitř, vychází z tradice Citroenu a navíc podstatně zvětšuje přístupový otvor pro zavazadlový prostor. V jeho víku je třístupňově výsuvný spoiler, který nejen že zvyšuje přítlak zádě ve vysokých rychlostech, ale v případě brzdění je při těchto rychlostech používán jako aerodynamická brzda.

 

Originální prvky designu se opakují také v interiéru, vrstvená okna ve dveřích nemají rámečky a interiér je velmi propracovaný a neortodoxní. Jízdu v dešti usnadňuje dešťový senzor hlídající stěrače se zcela novou geometrií pohybu, kdy se každý pohybuje nezávisle na tom druhém. Novinkou je u Citroenu také elektrické parkovací brzda, která uvolnila spoustu prostoru na středovém tunelu a nechybí ani parkovací senzory. Bezpečnost podporuje systém LDWS, který hlídá, jestli řidič v rychlostech nad 80 km/h nevybočil ze zvoleného směru a v případě nutnosti mu zatřepe se sedadlem. Jinak se o bezpečnost posádky v případě havárie stará celkem devět airbagů a všechny další dnes běžné systémy včetně posuvné opěrky hlavy pro případ nárazu zezadu.Aktivní bezpečnost má na starosti pokročilý podvozek. Ten je vpředu tvořen lichoběžníkovou nápravou s dalším táhlem eliminujícím vertikální síly na nekvalitních vozovkách. Zadní náprava je víceprvková. Hlavní práci odvádí nejnovější generace hydro-pneumatického pérování. Pracuje s celkem šestnácti charakteristikami a mimo jiné udržuje stálou světlou výšku vozu nezávisle na zatížení. Při rychlostech nad 110 km/h sníží výšku o 12 mm, při pomalé jízdě na nerovné vozovce naopak 12 mm proti standardu přidá. Odpružení vyžaduje údržbu buď po pěti letech nebo 200 tis. km. Brzdy jsou díky velkým 17“ nebo 18“ kolům dostatečné výkonné, protože na přední nápravě mají kotouče průměr 330 mm a na zadní 302 mm.

 

O pohon C6-ky se starají dva motory V6. Jeden je zážehový o objemu 3,0 litru a druhý je vznětový přeplňovaný 2,7 l. Zážehový třílitr produkuje výkon 155 kW (215 k) při 6000 ot/min a točivý moment 290 Nm při 3750 ot/min. Vznětový motor dodává výkon 150 kW (208 k) při 4000 ot/min a točivý moment 440 Nm při 1900 ot/min. Je osazen filtrem pevných částic, který potřebuje údržbu po 200 tis. km. Oba motory pracují se šestistupňovou automatickou převodovkou. Díky podobným parametrům zaručují také podobnou dynamiku jízdy. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá diesel za 8,9 sekundy, zatímco benzínový motor potřebuje 9,4 sekundy, nejvyšší rychlost mají shodnou 230 km/h. Výrazně se ovšem liší ve spotřebě paliva. Vznětový motor si vezme průměrně 8,7 litru nafty, zatímco zážehový třílitr potřebuje 11,2 l na 100 km jízdy. C6 je zatím v jedné karosářské verzi, o kombi se zatím neuvažuje. Automobil má na co navazovat a stal se vlajkovou lodí firmy Citroën.

 

Citroen C6 V6 HDi Norev 1/18







Norev: Citroën C6 (tmavě modrý)

V roce 2006 byl uveden tento model na trh. Firma Norev se jím právem dostala mezi TOP výrobce a při zpracování neponechala nic náhodě. První verzí byla tmavě modrá metalíza, kterou po dvou letech doplnila stříbrná verze C6. Model sedanu má otevírací všechny čtyři dveře, přední kapotu a kufr. Je odpružen a má funkční řízení včetně propojení s volantem.
Pod kapotou najdeme vyobrazen motor, bohužel stejně jako u originálu vidíme pouze krycí plasty i tak je znát pokus o maximální detaily, popisky, měrka oleje, vše je na svých místech a má autentickou barvu, motor je verze V6 HDi. Přední i zadní dveře nám ukazují bezrámová okna tohoto vozu a prakticky dokonalý interiér, kde nic nechybí. Pásy sedadel, přístrojová deska, sluneční clony, to vše je zpracováno do největších detailů, samozřejmostí je povrch podlah s mikroplyšem, který najdeme i v kufru. Sedadla jsou opravdu jako kožená a sestavená z více dílů. Palubní deska je vyobrazena do nejmenších detailů, výdechy klimatizace, ovládací prvky i multifunkční displej, vše je přesně vyobrazeno. V polstrování dveří je vidět originální dřevem potažená přihrádka Citroënu C6. Vše sedí, nikde není známka po výrobních vadách a kvalita je na té nejvyšší úrovni. Karoserie je také dobře zpracovaná, boční chromové lišty, světla, otevírací prvky, prostě vše vyrobeno s maximální přesností. V kolech se otáčí kotouče přes třmeny brzd a dobře vyrobená litá kola umocňují dojem. Podvozek obsahuje stabilizační prvky a celé zavěšení kol je jako u reálného vozu. Design C6 je velmi extravagantní, přední maska je nezaměnitelná a zadní protáhlé světlomety nad kufr jsou také velmi originální, na model se lze dívat z množství úhlů a stále nám vůz ukazuje skryté tvary. Barva je hluboká, tmavá modř s metalickými prvky, velmi na ni zaujmou prvky chromových ozdob. Model Vám velmi doporučuji, protože budete spokojeni s jeho kvalitou a zpracováním a určitě ve vitríně vynikne. Spíše bych Vám doporučil jeho modrou verzi, která je podle mě slušivější než stříbrné provedení a více na ni vyniknou chromové prvky vozu.  

 

Citroen C6 V6 HDi Bburago 1/20








Bburago: Citroën C6 (červený)


Dalším výrobcem, který zpracoval C6 je Italské Bburago, které po krachu převzalo asijské Maisto, proto model je již Made in Thailand. C6 je trochu v netradičním měřítku 1/20 což vedle 1/18 vypadá jako model mnohem menší. Od počátku je model nabízen ve dvou barvách a to červené s černým interiérem a černé se světlým interiérem. Bburago patří mezi levnější výrobce a tomu odpovídá i zpracování jeho C6, která stojí zhruba polovinu ceny C6 od Norev. Model má otevírací přední dveře, kapotu a kufr, zadní dveře otevřít bohužel nejdou, je odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Podvozek modelu je spíše podprůměrný, výrobce zobrazil kompletní výfukový systém, který není reálný a ještě se rozdvojuje v místech šroubů, které drží model v obalu, zadní i přední zavěšení kol je vyrobeno velmi zjednodušeně. Karosérie má základní proporce dobře zvládnuté, ale co Norev zobrazil dalším dílem to Bburago jen nastříkalo. Proto boční lišty, boční blinkry, vše je jen nástřik a vypadá velmi nevěrohodně.









Bburago: Citroën C6 (černý)


Kvalita barvy je na dobré úrovni, jen barva na zrcátkách má u některých modelů jiný odstín než barva karosérie. Příď vozu a světla jsou zpracovány dobře, motor je z několika dílů a ukazuje základní proporce motoru V6. Zadní část vozu má všechny důležité základní prvky a kufr lze otevřít, ale opět spousta detailů řešena pouze nástřikem. V kufru zapomeňte na mikroplyš, tvoří ho pouze plastová krabička. Interiér modelu je průměrný. Sedadla jsou povedená a základní prvky přístrojů jsou také vidět, ale žádné detailní prvky, mikroplyš, pásy nečekejte. Kola jsou zpracovaná slušně, model má znázorněny i kotouče s třmeny, které se ale s koly bohužel neotáčí.


 


Závěr:

Model C6 Norev a C6 Burago jsou diametrálně odlišné modely, zatímco Norev předvádí TOP verzi zpracováním i detaily a ukazuje nám co lze dnes v modelu zpracovat, Bburago sází na nízkou cenu a model velmi připomíná hračku v daném měřítku, které bohužel není ani standard 1/18, ale 1/20. Pokud bych Vám mohl doporučit, rozhodně si kupte dražší Norev, budete nadšeni a model si udrží svoji sběratelskou cenu mnohem lépe.

 


text B@RT foto Tomáš Válek


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *