Měřítko 1/112 Roky výroby: 1959-1965
Klasická nejvíce rozšířená verze Y-13A Santa Fe Loco. |
Dostupnost: Základní model Y-13A Santa Fe Loco je relativně rozšířený. I když M.I.C.A. nedělá mezi jednotlivými variantami větší rozdíly, ze současných zkušeností lze jako Difficult – obtížně sehnatelné hodnotit nejstarší verze se zlatě natřenými bočními podlážkami. Podobně obtížně se shánějí i nejnovější varianty bez stříbrně natřeného skla reflektoru a s nepozlacenými kondenzačními nádobami. Jako Extremely rare – extrémně raritní uvádí M.I.C.A. variantu ve světle zelené barvě.
Historie a popis: Parní lokomotiva z roku 1862 reprezentuje vůbec nejstarší vozidlo, které se stalo předlohou pro model Yesteryear. Model se samozřejmě musel vejít do krabičky standardizovaného rozměru, a proto je zmenšený do ještě menšího měřítka, než většina nejmenších modelů série Matchbox 1-75.
Na zádi modelu zjevně chybí tendr na uhlí, který by se ale do krabičky nevešel. |
Starší verze měly kratší nýt, který byl součástí červeně lakovaného odlitku spodní části modelu. Nýt je rozlisovaný v místě zadních kol a poznáme na něm zbytky červené barvy. Novější verze měly delší nýt, který byl součástí vrchního dílu modelu nastříkaného zeleně. Vystupoval zevnitř z prostoru zadní části kotle a procházel stejným místem, kde byl dříve nýt starší verze. Tuto variantu Y-13A American Locomotive poznáme podle zelených zbytků barvy na nýtu.
Jednou z mála dalších změn byla drobná, dost těžko postřehnutelná úprava zakončení levé komory ojnice pístu. První modely měly komoru zakončenu ostře do pravého úhlu. Po několika letech se ale formy v tomto místě opotřebovaly, takže konstruktéři zakončili vnitřek ojnicové komory plynulým obloukovým výběhem.
Barevné kombinace: Základními barvami Y-13A Santa Fe Loco je tmavě zelená na kotli a kabině a tmavě červená na na rámu lokomotivy, přední radlici a na komínu. Tyto barvy se neměnily, jen extrémně raritní verze modelu má kotel a kabinu nastříkané v trochu světlejší zelené barvě a vzácnější nejnovější varianty mají červenou barvu trochu světlejší a živější.
Tmavě zelená a tmavě červená barva Y-13A Santa Fe Loco se neměnila. Jen vzácnější nejnovější varianty mají červenou barvu trochu světlejší a živější.
První verze měly poctivě zlatě natíraný nejenom vršek komínu a „pokličky“ obou parních dómů, ale také hrany bočních chodníčků podél kotle. „Sklo“ mohutného reflektoru bylo vybarveno stříbrně. Jako obvykle se ale později začalo ve výrobě šetřit prací i materiálem. Nejdříve přestaly natírat hrany bočních chodníčků. V závěrečné fázi výroby se ale nenatíraly ani „pokličky“ obou parních dómů a dokonce ani čelní „sklo“ reflektoru. Tyto poslední verze jsou vzácnější.
Základní varianty: vlevo je nejstarší vzácnější Y-13A Santa Fe Loco se zlatými chodníčky podél kotle, uprostřed je klasická nejrozšířenější verze a vpravo nejnovější vzácnější varianta bez zlaté barvy na parních dómech a dokonce i bez vybarveného reflektoru. Všimněte si jaký má nejnovější Y-13A Santa Fe Loco světlejší odstín červené barvy.
Krabičky: Y-13A American Locomotive se balila postupně do čtyř typů krabiček B, C, D1 a D2. Všechny se shánějí obtížně v neporušeném stavu, protože při nešetrné přepravě úzký model byl v boxu snadno poskakoval a prorážel jeho stěny. Nejvíc přitom trpěla víčka krabiček, které prorážela ostrá šípovitá radlice lokomotivy. Nejvzácnější je poslední typ krabičky D2 s barevným obrázkem.
Označování modelu má několik verzí. Na spodku podvozku bylo vyraženo „AMERICAN LOCOMOTIVE 4-4-0“. Krabičky ovšem nesly jen krátký název „AMERICAN 4-4-0“. Zato v prvních katalozích byl až do roku 1960 nápis „American 4-4-0 Locomotive“. V roce 1961 se poprvé pouze v katalogu objevuje letopočet lokomotivy v názvu „1862 ”GENERAL” 4-4-0 LOCOMOTIVE“. Text na krabičkách ale stále uvádí, že se takové lokomotivy vyráběly kolem roku 1868. A od roku 1963 se zas uvádí v katalogu jen „1862 ”General” Locomotive“.
Nejstarší krabička Y-13A Santa Fe Loco typu B (vlevo) a novější box D1.
Model ve své době: Modelů Y-13A American Locomotive se vyrobilo hodně. Nekupovali je ale příliš sběratelé modelových železnic. Katalog sice zpočátku udával měřítko modelu TT, které mnozí znají z někdejšího Východního Německa, ale v Británii byly v šedesátých letech populární železnice větších rozměrů. Sběratelům vláčků navíc vadilo, že kovové modely Y-13A American Locomotive a Y-14A Duke Connaught Loco vypadaly jako useknuté, protože neměly tendry na uhlí.
Skutečná 1862 American 4-4-0 Locomotive: Americká společnost Schenectady Locomotive Works vyráběla typ lokomotiv 4-4-0 od roku 1837. Text na krabičce uvádí, že se tento typ ranných amerických lokomotiv vyráběl kolem roku 1868. Je to trochu v kontradikci s letopočtem 1862 uváděným v katalogu, ale obojí může být pravda, protože Američané vyráběli velmi úspěšný typ parní lokomotivy 4-4-0 ještě krátce po roce 1900. K uvedení letopočtu 1868 asi návrháře inspirovalo slavné propojení východní a západní stavby Centrální pacifické železnice, která od té doby protínala celé Spojené státy. Jedna ze dvou lokomotiv, které se tam roku 1868 setkaly, byla A2 4-4-0 Jupiter. Až na modrou barvu je to stejný typ, který ztvárňuje model Y-13A American Locomotive.
Popiska na krabičce nezabíhá do technických podrobností. Konstatuje jen, že tyto provoz těchto lokomotiv často závisel na dřevu, které se používalo jako palivo. O lokomotivě American 4-4-0 ještě uvádí, že ji charakterizoval trychtýřový komín a na předku takzvaný „cow catcher“ neboli zachytávač krav.
Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE.
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.