Na historii modelu Y-15B Packard Victoria po roce 1973 >> KLIKNI ZDE.
Na podrobné tabulky všech variant tohoto modelu >> KLIKNI ZDE.
Měřítko: 1/46
Roky výroby: 1969-72 kovová kola; 1974-87 plastová kola
Dostupnost:Běžné verze Y-15B Packard Victoria jsou ceněny o něco více než průměrná „béčka“. Difficult – obtížně sehnatelné až Scarce – vzácné jsou nestarší verze s usazením volantu položeným níže (vrchní hrana trojúhelníkových podpěr je v úrovní středu tachometru. Scarce – vzácné jsou verze s maronovou barvou sedaček. Rare – raritní je přechodová verze ve starší hnědozlaté barvě na novějších plastových pochromovaných kolech.
Druhá varianta Packardu se světle červenou maskou a maronovými sedačkami. |
Historie: Nový model Y-15B Packard Victoria měl obohatit sérii Yesteryear o další prestižní vůz. Pro Ameriku totiž znamenal Packard totéž co pro Brity Rolls Royce. Předlohou byl automobil ze sbírky člena the Classic Car Club of America Helmutha Holze v Elginu, Illinois. Výsledkem práce návrhářů Lesney byl ve své době zatím největší model Yesteryear, který zosobňoval noblesu a mohutnost amerických vozů.
Ztvárnění modelu vozu ze třicátých let přineslo některé nové konstrukční prvky, Y-15B měl třeba jako první Yesteryear samostatné kovové nárazníky. Velikosti modelu a novějšímu ročníku automobilu odpovídala také větší a širší kola. Konstrukce nicméně stále zachovávala modelové a konstrukční prvky klasické školy série Yesteryear.
Základní odlitky modelu nezaznamenaly velké změny. Nejpatrnější je zjednodušení podvozku. Zadní osičku nejprve podpíraly na středu dva ploché výstupky, ale u pozdějších verzí byly vypuštěny. Méně viditelnou změnu najdete na přístrojové desce. Nejstarší varianty mají místo usazení volantu o asi milimetr níže, zatímco na novějších jsou dvě trojúhelníkové podpěry volantu výše. Tmavší plasty prvních verzí modelu byl poměrně kvalitnější, novější světleji červené časem sublimují a smršťují se. Často proto vypadává zadní zavazadlové víko a novější střechy se nad rámem okna vytáčejí do V.
Novinkou byly v sérii Yesteryear nárazníky. |
Barva modelu: Návrháři Lesney usoudili, že model Y-15B Packard Victoria bude prodávanější v neautentické metalíze. Namísto decentních béžových tónů karoserie originálního vozu zvolili hnědozlatou barvu. Blatníky byly tmavohnědé.
Čalounění skutečného Packardu bylo hněné. Model Y-15B Victoria ale dostal sedačky, střechu, kufr a vložku chladiče v barvě maron. Asi v roce 1970 se začaly střecha a kufr vyrábět ve světlejším odstínu a maska i sedačky byly jasně červené. Plastové díly jsou zaměnitelné. Neautentické je i zlatavá mosaz na nelakovaných kovových dílech. Skutečný 1930 Packard už totiž neměl mosazné díly na karoserii jako starší automobily, ale maska chladiče, nárazníky, špicový výplet kol a další součásti byly pochromované. Lesney nicméně i na tomto modelu zachoval původní technologie pomosazení a Y-15B Packard tak krásně ladí s dalšími modely Yesteryear ze šedesátých let.
Přechodové verze: V historii série Yesteryear vymezuje období Regular Wheel montáž kovových kol. Přesto do něj musíme zahrnout i varianty, které se už začaly montovat na nových plastových kolech, které ale v krátkém přechodovém období si z různých důvodů zachovaly většinu dalších prvků starších modelů. Velký model amerického Packardu byl jakoby předurčen pro celkovou inovaci série Yesteryear, ke které se Lesney rozhodl přistoupit po roce 1972.
Y-15B Packard Victoria se i po přechodu na nová plastová kola velmi podobal starším variantám. |
Barva modelu: Do roku 1974 vznikly desítky různobarevných předprodukčních variant Y-15B Packard Victoria, které dokládají, jak dlouho se návrháři Lesney trápili s hledáním ideální podoby modelu pro nové období. Zadání bylo jasné, s celkovým přechodem série Yesteryear na unifikovaná plastová kola se měly na všech modelech změnit i jejich barvy. Výběr a dodávky nové zlaté metalízy s citrónovým odstínem se ale opozdil, a proto se nová plastová kola montovala ještě na modely v původní hnědozlaté metalíze, do které se Y-15B Packard Victoria stříkal ještě od roku 1969. Tyto varianty jsou dnes raritní.
Krabičky: Do roku 1972 se Y-15B Packard Victoria balil do okénkových krabiček typu F a G. Zajímavé je, že „Bílá kniha“ M.I.C.A. uvádí jen výskyt boxu G. Je těžko uvěřitelné, že měl Lesney v popisce na krabičkách po léta chyby. Křestní jméno proslulého amerického automobilového designera třicátých let Raymonda H. Dietricha bylo uváděno jako Frederick. A křestní jméno majitele vozu Helmutha Holze z Illinois bylo nesprávně psáno se dvěma „L“.
Zadní strana tzv. dřevěné krabičky Y-15B vyráběného od roku 1973 měla ještě poctivý obrázek. |
Skutečný 1930 Packard Victoria: Značka Packard zosobňovala luxusní a velmi spolehlivé automobily. Byly oblíbené zejména pro pružný a tichý chod svých motorů a elegantní až majestátní design. Část produkce automobilů prodávala firma Packard jako pohonnou jednotku s rámem podvozku a karoserie, volantem, řadícími a brzdovými pákami a dalšími základní prvky. Konečnou podobu pak dodávali vozům přední američtí karosáři.
Tímto způsobem byl vyroben i 1930 Packard Victoria, který se stal předlouhou modelu Matchbox Y-15B Packard Victoria. Základ tvořil Packard typ 840 Super Eight, jehož finální prvky karoserie byly postaveny v dílně proslulého amerického automobilového designera třicátých let Raymonda H. Ditricha. 1930 Packard Victoria měl lak karoserie ve dvou béžových odstínech a hnědé kožené polstrování. Do dnešní doby se ve světě dochovalo jen 7 Packardů tohoto typu.
Vůz byl vybaven řadovým 8válcovým motorem o objemu 384.8 kubických palců, který měl ve své době typickou L hlavu s bočními ventily. Výkon motoru činil 120 koňských sil při 3 200 otáčkách za minutu a Packard typ 840 s ním dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině. Mezi americkými automobily třicátých let to ale zdaleka nebyla rychlost nejvyšší.
Luxusní a nádherně karosované Packardy si vybírala jako předlohu pro kovové modely řada firem – viz článek Automobilka Packard a modely 1/43.
Na historii modelu Y-15B Packard Victoria po roce 1973 >> KLIKNI ZDE.
Na podrobné tabulky všech variant tohoto modelu >> KLIKNI ZDE.
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít jen s písemným souhlasem serveru http://www.diecast.cz/.