Dostupnost: Model taxíku Unic nemá žádné drahé a nedostupné varianty. Pouze varianty s červenou karoserií a zlatými kolečky jsou o něco vzácnější – Difficult. Méně se vyskytuje i model v barvě modré, ale vyšší stupeň vzácnosti nemá.
Popis a historie: Konstrukce Y-28A Unic prošla několika drobnými změnami. První taxíky měly černou plastovou střechu uchycenou pouze nahoře, nýtem uprostřed. Později konstruktéři na karoserii doplnili dva čepy, které střechu přidržují vzadu dole na bocích. Po obnovení výroby se upravil nápis na spodku a ENGLAND se změnilo na CHINA, přičemž letopočet 1984 zůstal stejný. Také konce per na spodní části byly po čase mírně zesílené. Poslední a velmi unikátní změnou je kovový taxametr, který první modely mají z plastu. Pozor, plastové taxametry jsou opravdu starší. Všechny tyto změny proběhly pouze na prvních červených modelech. Pozornost z hlediska konstrukce také zasluhuje samostatný kovový díl podlahy v kabině řidiče.Model používá standardní 12ti paprsková kolečka s pneumatikami bez bílých boků, u bílých čínských taxíků již nejsou nýtovaná, ale pevně naražená na osce.
Číslo VL 5372 na střeše i vzadu na karoserii zůstalo po celou dobu stejné.
Nejpatrnější změnu představují přidané čepy pro uchcení střechy. Nejstarší model vlevo čepy ještě nemá, u novějšího vpravo čep vystupuje v rohu střechy dole. |
Barva modelu: Zpočátku se karoserie s kapotou lakovala tmavě červenou barvou. Kolečka bývají buď jasně červená nebo vzácněji zlatá. Červené Unicy existují se všemi popsanými změnami na karoserii i jejich kombinacemi. Vyráběly se poměrně dlouho, protože další barevné povedení, tentokrát na tmavě modré, přišlo až v roce 1987, stále s ENGLAND na podvozku. Kolečka mohou být tmavě červená, hnědočervená nebo i stříbrná.
MACAU a CHINA: Na Makau se Y-28A Unic Taxi již nevyráběl, opět jej do série zařadili pod stejným číslem s bílou karoserií až roku 1991 v Číně.
Krabičky: Anglické modely jsou balené do krabiček typu J, bílý čínský model je přišroubovaný do boxu N1.
Modrý Unic ještě pochází z Anglie, i když jeho výroba se datuje až do roku 1987. Bílý čínský model míval zlatě pokovená kolečka standardně a na dveřích mu přibyl nápis LONDON. |
Skutečný 1906 Unic Taxi: V roce 1906 se v Londýně rozhodovalo o typu vozu, který bude sloužit jako městské taxi. V konkurzu kupodivu nezvítězil vůz anglický, nýbrž Unic pařížského konstruktéra Richarda Brasiera. K přednostem patřilo promyšlené uspořádání kabiny, hladké řazení i brždění, snadný přístup pro pasažéry a jízdní komfort. U londýnské taxislužby jezdil dlouhých 25 let, což lze nepochybně považovat za úspěch.