Jedničku ze série reportážních aut, 1992 Škoda Favorit – Český rozhlas ve velikosti 1:43, vydal Abrex v limitované edici 300 modelů

Jedničku ze série rozhlasových reportážních aut, model 1992 Škoda Favorit – Český rozhlas – 1:43, vydal Abrex koncem listopadu 2021. Je to model vůbec prvního reportážního auta, které dostalo zpravodajství Českého rozhlasu po vzniku tohoto veřejnoprávního rádia roce 1992, krátce před rozdělením Československa. Speciální model byl vyrobený v malosériové edici 300 exemplářů, které prodávaly pouze Abrex a Model DEPO. Je součástí série modelů Reportážní auta rozhlasu, které se souhlasem Českého rozhlasu vyrobily Abrex, Kaden a Model DEPO. Série napříč třemi značkami výrobců modelů vzniká pod odbornou záštitou Model DEPO.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Model 1992 Škoda Favorit – Český rozhlas, Abrex 1:43. Podklady pro úpravu modelů v Abrexu připravilo ve spolupráci s Českým rozhlasem Model DEPO. Využili jsme k tomu původní dokumentaci, kterou Oddělení marketingu ČRo zpracovalo pro automobilku Škoda Auto, kde se začátkem 90. let upravovaly skutečné favority pro Český rozhlas.

Prestižní zakázka pro mladoboleslavskou Škodovku

První rozhlasová reportážní auta Českého rozhlasu paradoxně rozhlasu nepatřila. Ve skutečnosti to byly vozy automobilky Škoda Auto, které zapůjčila Českému rozhlasu za vysílání reklamy. Prozrazují to mladoboleslavské státní poznávací značky na rozhlasových favoritech začínající písmeny MBS. Celá řada SPZ s kódem MBS byla přidělená výhradně automobilce Škoda Auto na vozy managementu a na soutěžní a reklamní auta.

Mezi modely Abrexu je 1992 Škoda Favorit – Český rozhlas unikátní svým pozadím. Tvoří ho fotografie legendární budovy Českého rozhlasu v Praze, která se v letech 1945, 1968 a 1989 stala symbolem boje Čechů za svobodu a nezávislost. Stejná fotografie, jen v barevné podobě, je základem i pro pozadí modelu 1996 Škoda Felicia – Český rozhlas – Abrex/Model DEPO.

Pro automobilku Škoda Auto byly škodovky v barvách Českého rozhlasu prestižní záležitostí. Český rozhlas na rozdíl od předchozího státního Československého rozhlasu vznikl jako nezávislé veřejnoprávní rádio, je nejdůvěryhodnějším a nejposlouchanějším rozhlasem v naší zemi a jeho reportážní auta jsou u všech nejdůležitějších události v naší zemi. Mladoboleslavská škodovka proto věnovala autům pro Český rozhlas největší péči. Rozhlasové favority byly přednostně servisované přímo v mladoboleslavské továrně a musely jezdit vždy čisté jak nové.

V první polovině devadesátých let sloužilo v Praze současně pět vozů Škoda Favorit. Tři byly určené pro čtyřiadvacetihodinový zpravodajský servis stanice Radiožurnál a dva pro reportáže dalších celoplošných stanic Českého rozhlasu. V regionálních stanicích ČRo se favority mladoboleslavské škodovky neobjevily.

Na vozidle je historicky první logo Českého rozhlasu, které veřejnoprávní rádio užívalo od svého vzniku začátkem roku 1992 až do roku 1995. Užití loga na modelu je se souhlasem Českého rozhlasu.

Oficiální modely rozhlasových vozů – copyright a přesná podoba

Modely ze série reportážních vozů, které chystají do výroby Abrex, Model DEPO a Kaden, vznikají na základě souhlasu Českého rozhlasu s užitím jeho historických log a korporátní grafiky. Takové modely jsou sběratelsky nejcennější, protože nejde o napodobeniny, ale o „oficiální“ modely. Nejde přitom jen o autorská práva Českého rozhlasu, ale také o kvalitu podkladů. Díky materiálům získaným v Českém rozhlasu i svědectvím lidí, kteří s nimi jezdili, odpovídá podoba modelů skutečným rozhlasovým autům z let 1992 až 1995.

Fotografie předprodukčního modelu 1992 Škoda Favorit – Český rozhlas, Abrex 1:43. Podklady připravilo Model DEPO na základě materiálů z Českého rozhlasu. Model DEPO děkuje za spolupráci na získání historických dat a fotografií také brněnskému historikovi Čeňku Sudkovi z Archeologického ústavu Akademie věd v Brně, který se specializuje také na historii rozhlasových zpravodajských a přenosových vozů.

Technologie tampo printu

Skutečné vozy Českého rozhlasu byly začátkem devadesátých let polepené barevnou samolepící fólií vyřezávanou strojově plotrem. Na modelech zmenšených v měřítku 1:43 by fólie působila hrubě, protože se její tloušťka nedá zmenšit ani dvakrát. Větší modelovosti dosahují vodní obtisky, ale i ty profesionálně tištěné parciálním lakem nejsou nejstabilnější. Pro úpravu prestižního modelu auta Českého rozhlasu proto zvolil Abrex profesionální technologii tampo printu.

ČTĚTE TAKÉ:

Katalog: Série modelů reportážních aut Českého rozhlasu ve velikosti 1:43

Všimněte si státní poznávací značky MBS 27-05 na modelu rozhlasového favoritu. Vozy 1992 Škoda Favorit měly po dobu čtyř let stanoviště v Českém rozhlasu v Praze na Vinohradské 12, ale pražské SPZ nenesly. Auta zapůjčila pro Český rozhlas automobilka Škoda Auto, která jim zajišťovala veškerý servis. Nesla proto speciální mladoboleslavské SPZ s řadou MBS určenou pro soutěžní, reklamní a VIP vozy společnosti Škoda Auto.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.