Abrex opět zaútočil na náš sentiment – vydal proslulý „hadrák“ Velorex 16/350 jako model 1:43
Československá tříkolka Velorex s charakteristickou „karoserií“ z koženky nebo plátna v podání Abrexu si odbyla svou premiéru koncem srpna 2020. Do prodeje se zatím dostaly tři barevné varianty, které se navzájem liší v barvách koženky karoserie, blatníků a plátna střechy. Cena základních verzí modelu Velorex 16/350 ve velikosti 1:43 je 595 Kč, tedy na stejné úrovni kolik už několik let stojí základní modely nových edicí Abrex této rozměrové řady, vyráběné v provozech Abrexu v čínském Dongguanu.
První nekovový kovový model
Pro společnost Abrex je modýlek Velorexu v nadneseném významu trochu revoluční, protože „porušil“ jeho základní zásadu vyrábět pouze modely s karoseriemi z kvalitního kovu, resp. ze zinkové slitiny ZAMAK. V případě „hadraplánu“ Velorex je to samozřejmě logické – jeho karoserie se nevyráběla z kovu, ale z koženky nebo plachty napnuté na trubkovém rámu. Základní karoserie je tedy vyrobená s plastu, který svou povrchovou strukturou koženku nebo plast víc připomíná.
Sledujte novinky, komentáře a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Nebyl by to ale Abrex, aby kov na svém modelu neuplatnil. Ze zinkové slitiny nechal odlít celý podvozek Velorexu, který je naopak na jiných kovových modelech aut zas plastový. Zespodu má sice podvozek nemodelově plochý tvar, ale jinak subtilnímu modýlku Velorexu dodává dobrou pevnost, a co je důležité, také potřebnou hmotnost a tím i stabilitu.
Kola se točí
Na kovovém podvozku modelu je usazená nejen plastová karoserie, ale také filigránská osička zadního kola, dlouhá pár milimetrů. Abrex ji šikovně usadil do pevného „lože“ na konci kovového podvozku, ve kterém se bezproblémové točí. A musíme zdůraznit, že se točí všechna kola Velorexu od Abrexu, což zdaleka není samozřejmé. Netočí se kola ani na víc než dvakrát dražším modelu Velorex od Sparku. Daní za tuto sympatickou „vymoženost“ je na druhé straně horší modelovost kol Abrexu, která na jinak povedeném modelu Velorexu působí až příliš hrubě.
Celkové provedení modelu 1:43 od Abrexu je docela povedené a zahrnuje detaily všech významných partií. Karoserii a střechu tvoří samostatné komponenty a na povrchu jsou vyznačené tampo printem i cvočky v kožence, štítek Velorex a nabarvené jsou i kliky. Jednou z mála „pih na kráse“ jsou v tomto směru koncovky výfuků, které nepůsobí kovově, protože zůstaly nalakované v barvě karoserie.
Krásně je naproti tomu vyvedená státní poznávací značka a sympatickým detailem je i černě natřená zástěrka zadního kola. Interiér Velorexu 1:43 od Abrexu je propracovaný detailně, vévodí mu jemně provedený volant, pedály i ovládací páky. A přestože to není „za sklem“ příliš vidět, na vnitřních stranách dveří jsou i kapsy.
Kvalita versus cena
Společnost Abrex vyrobila sérii svých modelů Velorex 1:43 v provozech v jihočínském Dongguanu. S ohledem na ceny, které kvůli pandemii koronaviru a krizi v Číně dnes narostly ve všech oblastech, je dobré, že Abrex drží maloobchodní cenu modelu aspoň na úrovni 595 Kč. Odpovídá to cenám základních verzí nových modelů, které Abrex nezvýšil od roku 2017. Svou kvalitou i se zmíněnými modelovými kompromisy je tak model Abrex více než konkurenceschopný vůči relativně malým edicím modelů Velorexu od firem Spark/Foxtoys a několika malých výrobců, které jsou dnes navíc prakticky vyprodané.
Model malého velkého vozu
Abrex zhotovil model nejsilnější „vrcholné“ verze dvoumístného Velorexu 16/350. Jde o vozítko s nejsilnějším dvoutaktním motorem z motocyklu JAWA 350, se kterým se tříkolový Velorex vyráběl až do roku 1971.
Model Velorexu se součástí dlouhodobé koncepce společnosti Abrex, která vytváří velkolepou kolekci všech významných typů osobních automobilů z doby Československa. Velorex je svou koncepcí a vzhledem nejen kuriózní a podmanivě „ošklivý“ až krásný, ale stal také se významným sociálním a dokonce kulturním fenoménem. Toto vozítko dnes známe hlavně z retro filmů a veteránských srazů. Svou nejvýznamnější roli ale sehrálo při motorizaci socialistického Československa, když pomohlo v nelehké situaci tisícům invalidů, pro které bratři Stránští získali koncem čtyřicátých let od komunistického režimu povolení tříkolku vyrábět.
Z druhé ruky pak Velorex pomáhal dalším tisícům našich lidí, kteří se v nedostatku jakýchkoliv aut Československu nemohli dostat k jinému dopravnímu prostředku. Velorexů se v letech 1951 až 1971 vyrobilo přes 15 200, což je víc než například kabrioletů Škoda Felicia v letech 1959 až 1964, a nebo jsou to tři čtvrtiny produkce vozů Tatra 603 za období roků 1956 až 1975.
Standardní model
Velorex 16/350 ve velikosti 1:43 se stává součástí standardních edicí Abrexu. Zatím se v Abrexu mluví asi o osmi barevných verzích, které bude společnost vydávat postupně jako v edicích dalších modelů. Třešničkou na dortu kolekce modelů bude filmová verze Velorexu se zahrádkou na střeše jako ve filmu Vrchní, prchni! Na tu se těšíme i v Model DEPO, kde pro ni připravujeme několik dioramat, například ve stylu setů, které jsme vloni prodávali s modely Velorex od Spark/Foxtoys.
Výběr z barevných verzí bude pestrý, ale Abrex zatím v dohledné době asi nevydá Velorex se staženou střechou. Nedá se to ale vyloučit do budoucna, svědčí o tom trochu skryté hezky provedené detaily v interiéru.
Všechny základní barevné verze bude Abrex prodávat jako standardní nelimitované modely. Počty vyrobených modelů Velorexu společnost z obchodních důvodů nesdělila, ale dá se předpokládat, že budou aspoň první měsíce běžně k dostání, podobně jako modely dalších standardních edicí. Barevné verze Velorexů 16/350 ve velikosti 1:43 prodává také e-Shop Model DEPO.