Abrex 1:43 − Nová edice modelů Tatra 603 kopíruje originální vzorník barev kopřivnické Tatry
Většina lidí si pamatuje šestsettrojku jako černé papalášské auto, ale někdejší národní podnik Tatra vyrobil omezené série vozů i v různých, často překvapivě výrazných barvách. Tovární vzorník barev Tatry 603-2/3 a další dokumenty o použitých barvách se zachovaly v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. Toho využil i Abrex a vyrobil podle tovární dokumentace pestrou škálu autentických tatrovek ve velikosti 1:43.
Při vývoji modelu 1969 Tatra 603-2/3 těžili vývojáři Abrexu nejen z továrního vzorníku barev, ale také z dobové evidence prodaných automobilů a z údajů o vozidlech zachovaných v originálním stavu. Přesná evidence o počtu vozů vyrobených v každé konkrétní barvě se nicméně nezachovala. Černých šestsettrojek bylo určitě víc než 90 procent, naproti tomu některé barevné modifikace byly vyrobené v pouhých jednotkách kusů.
Je příznačné, že zdaleka nejvíc tatrovek požadoval komunistický režim vyrábět v černé barvě. Pro nejvyšší stranické a státní potentáty jako generální tajemník ÚV KSČ, prezident a premiér ČSSR nebyla šestsettrojka dostatečně impozantní, a vozili se proto v sovětských napodobeninách amerických korábů jako GAZ 13 a GAZ 14 nebo ZIL 111, 114 a další. Nižší státní, krajští i okresní funkcionáři se museli spokojit „jen“ s tatrovkami, a dávali proto najevo okázalost aspoň černou barvou svých vozů.
Barevné šestsettrojky byly určené hlavně na propagační účely a také pro skromný vývoz. Po limuzíně s extravagantní karoserií by byla v zahraničí vyšší poptávka, ale kopřivnická Tatra musela vyrábět automobily hlavně pro československé stranické a státní orgány a ani jejich požadavky nikdy nestačila plně uspokojit. Proto se v Kopřivnicích vyráběly ve velké většině hlavně černé Tatry 603, které se lišily jen v detailech výbavy.
Dobová anekdota:
„Víš jaký je rozdíl mezi starým fordem a novou tatrou?
Ford ti kdysi řekl, že si můžeš koupit Ford T v jakékoliv barvě, když si vybereš černou.
Komunisti ti řeknou, že si nemůžeš koupit Tatru 603, ani když si vybereš černou…“
Důvody, proč v Kopřivnicích přesto vyrobili mnoho barevných verzí šestsettrojek, jsou velmi pestré. Bílou Tatru 603 například „dal“ například československý „lid“ kubánskému diktátorovi Fidelu Castrovi. Mnoho barevných kreací skončilo u jednoho nebo dvou vozů, které se nafotily pro propagační účely a pak se některé dokonce přestříkaly do černé barvy.
Až ve druhé polovině šedesátých let se některé barevné šestsettrojky dostaly i do československých státních institucí, které neměly čistě politický charakter. Stejně tak v Kopřivnici vyrobili pestře zbarvené Tatry 603 pro zahraniční výstavy, mise nebo účast na sportovních podnicích. O originálním původu barev tatrovek a hlavně o autenticitě renovovaných sporů se dnes vedou vášnivé spory mezi majiteli skutečných vozů i modelů. Jediné. co je průkazné, je tovární vzorník barev, vozy zachované v původním stavu a originální dobové fotografie.
Vzorníky barev tří generací automobilů Tatra 603
1956 Tatra 603 | 1964 Tatra 603-2 | 1969 Tatra 603-2/3 |
černá | černá | černá |
bílá | bílo šedá-holubičí šeď 0301 | bílá č. 0301 |
zelená střední | stříbrošedá metalíza | stříbrošedá metalíza |
světle fialková (lila) | světle fialová (lila) | slonová kost |
červená | tmavě červená 0326 | tmavě červená |
červená-béžová střecha | modrozelená-olivová 0422 | světle modrá |
červená-bílá střecha | modrá střední-metalíza | modrá metalíza |
světlemodrá-bílá střecha | žlutá-červená střecha | hnědošedá metalíza |
tmavě modrá 0147, rok 1966 | modrošedá-střední č. 0442 | |
zlatá metalíza, rok 1966 | světle zelená | |
světlá krémová |
–