Abrex 1:43 − Nová edice modelů Tatra 603 kopíruje originální vzorník barev kopřivnické Tatry

Většina lidí si pamatuje šestsettrojku jako černé papalášské auto, ale někdejší národní podnik Tatra vyrobil omezené série vozů i v různých, často překvapivě výrazných barvách. Tovární vzorník barev Tatry 603-2/3 a další dokumenty o použitých barvách se zachovaly v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici. Toho využil i Abrex a vyrobil podle tovární dokumentace pestrou škálu autentických tatrovek ve velikosti 1:43.

Při vývoji modelu 1969 Tatra 603-2/3 těžili vývojáři Abrexu nejen z továrního vzorníku barev, ale také z dobové evidence prodaných automobilů a z údajů o vozidlech zachovaných v originálním stavu. Přesná evidence o počtu vozů vyrobených v každé konkrétní barvě se nicméně nezachovala. Černých šestsettrojek bylo určitě víc než 90 procent, naproti tomu některé barevné modifikace byly vyrobené v pouhých jednotkách kusů.

Tatra 603-2/3 ve stejné hnědošedé metalíze, jakou nese nová verze modelu Abrexu, stojí v Technickém muzeu Tatra. Tuto fotografii používá prodejce historických vozidel Old Piston ve své upoutávce na kopřivnické muzeum. © Old Piston
Až na detaily jako žlutá barva skla mlhovek a číslo na registrační značce představuje tento model Tatry 603 v hnědošedé metalíze dokonalou zmenšeninu skutečného automobilu v Technickém muzeu Tatra. Všechny modely i tuto verzi šestsettrojky si můžete zakoupit v našem e-Shopu.

Je příznačné, že zdaleka nejvíc tatrovek požadoval komunistický režim vyrábět v černé barvě. Pro nejvyšší stranické a státní potentáty jako generální tajemník ÚV KSČ, prezident a premiér ČSSR nebyla šestsettrojka dostatečně impozantní, a vozili se proto v sovětských napodobeninách amerických korábů jako GAZ 13 a GAZ 14 nebo ZIL 111, 114 a další. Nižší státní, krajští i okresní funkcionáři se museli spokojit „jen“ s tatrovkami, a dávali proto najevo okázalost aspoň černou barvou svých vozů.

Barevné šestsettrojky byly určené hlavně na propagační účely a také pro skromný vývoz. Po limuzíně s extravagantní karoserií by byla v zahraničí vyšší poptávka, ale kopřivnická Tatra musela vyrábět automobily hlavně pro československé stranické a státní orgány a ani jejich požadavky nikdy nestačila plně uspokojit. Proto se v Kopřivnicích vyráběly ve velké většině hlavně černé Tatry 603, které se lišily jen v detailech výbavy.


Podle „Evidenční karty vozu pro odbyt“ z 30. května 1975 vyexpedoval národní podnik Tatra vůz v barvě slonová kost. Ve zvláštní výbavě byl koberec Kovral, „jódové“ mlhovky a autorádio Blaupunkt. Tatru 603 převzaly Vodohospodářské stavby Brno. Dnes už nezjistíme, zda si tuto barvu soudruzi z podniku vyžádali, nebo jen dostali „vyřazený“ reklamní automobil.

Dobová anekdota:
„Víš jaký je rozdíl mezi starým fordem a novou tatrou?
Ford ti kdysi řekl, že si můžeš koupit Ford T v jakékoliv barvě, když si vybereš černou.
Komunisti ti řeknou, že si nemůžeš koupit Tatru 603, ani když si vybereš černou…“

Důvody, proč v Kopřivnicích přesto vyrobili mnoho barevných verzí šestsettrojek, jsou velmi pestré. Bílou Tatru 603 například „dal“ například československý „lid“ kubánskému diktátorovi Fidelu Castrovi. Mnoho barevných kreací skončilo u jednoho nebo dvou vozů, které se nafotily pro propagační účely a pak se některé dokonce přestříkaly do černé barvy.

Na svou dobu éterický vkus projevil za komunistické normalizace Útvar hlavního architekta města Prahy. Podle „Evidenční karty vozu pro odbyt“ z 30. prosince 1974 mu národní podnik Tatra dodal vůz 603 ve stříbrné metalíze. Ve zvláštní výbavě bylo autorádio Blaupunkt. Pro normálního smrtelníka šlo o nedostupný vůz v nedostupné barvě s nedostupnou výbavou.

Až ve druhé polovině šedesátých let se některé barevné šestsettrojky dostaly i do československých státních institucí, které neměly čistě politický charakter. Stejně tak v Kopřivnici vyrobili pestře zbarvené Tatry 603 pro zahraniční výstavy, mise nebo účast na sportovních podnicích. O originálním původu barev tatrovek a hlavně o autenticitě renovovaných sporů se dnes vedou vášnivé spory mezi majiteli skutečných vozů i modelů. Jediné. co je průkazné, je tovární vzorník barev, vozy zachované v původním stavu a originální dobové fotografie.

Vzorníky barev tří generací automobilů Tatra 603
1956 Tatra 603 1964 Tatra 603-2 1969 Tatra 603-2/3
černá černá černá
bílá bílo šedá-holubičí šeď 0301 bílá č. 0301
zelená střední stříbrošedá metalíza stříbrošedá metalíza
světle fialková (lila) světle fialová (lila) slonová kost
červená tmavě červená 0326 tmavě červená
červená-béžová střecha modrozelená-olivová 0422 světle modrá
červená-bílá střecha modrá střední-metalíza modrá metalíza
světlemodrá-bílá střecha žlutá-červená střecha hnědošedá metalíza
  tmavě modrá 0147, rok 1966 modrošedá-střední č. 0442
  zlatá metalíza, rok 1966 světle zelená
    světlá krémová


Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.