Funkcionalistické stavby benzínových stanic slavného architekta Josefa Gočára ožijí i ve velikosti 1:18
Sérii prvorepublikových čerpacích stanic v měřítku 1:18 začal připravovat tým sběratele Tomáše Francla, který spolupracuje s Model DEPO. Jako první zkušební model zhotovil nejznámější funkcionalistickou stavbu benzínové stanice ve tvaru vlny na pražském Klárově, kterou vyprojektoval architekt Josef Gočár v polovině třicátých let minulého století. Model tohoto architektonického skvostu ve velikosti 1:18 vzniká hned ve dvou základních verzích – jako původní benzínka společnosti FANTO z roku 1935 a také v podobě, jakou dostala po vyvlastnění v padesátých letech. Tým Tomáše Francla zároveň pokračuje v práci na modelech nejkrásnějších čerpacích stanic naší historie ve sběratelsky nejoblíbenějším měřítku 1:43.
Související:
Model čerpací stanice architekta Gočára – český funkcionalismus s vůní benzínu ve velikosti 1:43
Podle původní dokumentace a výkresů a dobových fotografií
Základními podklady pro všechny rozměry a detaily našich modelů historických čerpacích stanic tvoří originální výkresy ze dvacátých a třicátých let a další dobové materiály. Tomáš Francl a Alexandr Pícha je získali v Národním technickém muzeu v Praze a ve Statním oblastním archívu v Hradci Králové, kde je uložená dokumentace prvorepublikové společnosti na výrobu benzínu FANTO. Zachovaly se tam hlavně technické výkresy benzínových výdejních stojanů, projektová dokumentace jejich instalace na čerpacích stanicích, dobové smlouvy a technické předpisy.
Získané technické výkresy umožnily relativně snadno vymodelovat v 3D programu tvarově a rozměrově naprosto přesné modely benzínových stojanů, kompresorů a dalšího technického vybavení historických čerpacích stanic. Složitější situace je s přesnými tvary budov. Zachovaly se sice také originální kresby Josefa Gočára s architektonickými návrhy čerpacích stanic, ale nenašli jsme zatím stavební výkresy, které pro svou práci museli vypracovat zhotovitelé staveb. Ze srovnání s dobovými fotografiemi je přitom patrné, že stavebníci někdy ne zcela Gočárovy kresby a náčrty projektů respektovali. Na některých plochých střechách budov čerpacích stanic například měnili sílu bočních desek střechy, aby na ně mohli umístit velká písmena FANTO a přizpůsobovali si i některé drobnější detaily.
To nás postavilo před skoro filozofický problém, zda postavit modely staveb podle architektonických výkresů, tak jak je ve svých vizích navrhl Josef Gočár, a nebo modely skutečných budov, které se v některých partiích někdy znatelně lišily. Rozhodli jsme se nakonec respektovat historickou realitu, a vytváříme proto modely skutečných čerpacích stanic přesně v podobě, v jaké je naši předkové postavili a jak si je ještě pamatují někteří lidé ze svého života.
Bohužel už žádnou z unikátních modernistických benzínových stanic Josefa Gočára nezaměříme podle skutečné stavby, protože v padesátých až osmdesátých letech nechali představitelé komunistického režimu všech čtrnáct unikátních modernistických staveb zbourat. O to větší zodpovědnost cítíme za to, abychom tyto nádherné skvosty naší funkcionalistické a modernistické architektury znovu oživili ve své působivé trojrozměrné podobě.
Tým kolem Tomáše Francla ve spolupráci s Model DEPO plánuje vytvořit také modely dalších architektonicky cenných čerpacích stanic v Československu. Hledáme modeláře, kteří by pomohli s realizací těchto projektů. Náměty na spolupráci můžete prosím kdykoliv poslat na info@modeldepo.cz.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.