„LIAZ 100.55 D z Rallye Paříž – Dakar 1985“ v podání ACLmodel 1:43 – sázka na nejvyšší modelovou dokonalost
Jeden nejdokonalejších modelů československého automobilu ve velikosti 1:43 představila společnost ACLmodel v podobě soutěžního náklaďáku LIAZ 100.55 D z Rallye Paříž – Dakar 1985. Model nejslavnější liazky je ukázkou modelové vyspělosti, jaké se dá v měřítku 1:43 dosáhnout jen metodou profesionálního 3D tisku z rezinu, který prokreslí nejmenší detaily věrněji než klasická technologie tlakového odlévání kovových modelů ze zinkové slitiny. A dnes už historický vůz LIAZ 100.55 D si to takový model zaslouží. Československá posádka Moskal, Joklík, Fencl v něm před 35 lety ukázala, že umíme postavit dobré auto a dokážeme se v něm prosadit mezi světovou soutěžní elitu. A mezi modelářskou elitu uvedl model slavné liazky český ACLmodel z malé Libře nedaleko Prahy.
Sledujte novinky a recenze o kovových modelech na Facebooku Model DEPO.
Model nebo replika
Modeláři z ACL postavili liazku ve velikosti 1:43 metodou, která je spíš stavbou repliky než modelu. Nemodelovali totiž model klasickým způsobem pro odlévání a tlakové vstřikování do forem pro zinkovou slitinu a plastové odlitky a výlisky. Nemuseli proto zjednodušovat podobu tvarově složitých komponentů pro standardní podmínky sériové výroby. Bez ohledu na výrobní náklady se rozhodli stavbu modelu zcela podřídit tvarům všech partií skutečného automobilu. K tomu jim posloužila technologie výkonné profesionální SLA 3D tiskárny s nejjemnějším vrstvením. Na této 3D tiskárně vyrobili většinu komponentů ve všech složitých tvarech přesně podle zmenšených konstrukčních výkresů skutečného vozu, aniž by řešili kompromisy ve tvarech dílů modelu, na které se musí přistupovat při tradičních výrobních postupech.
Model podle výkresů skutečného vozu
ACLmodel měl při přípravě takto pojatého modelu nezastupitelnou výhodu v tom, že ho vyvíjeli bývalí pracovníci národního podniku LIAZ. Ti pochopitelně znají liazky důkladně a navíc se jim podařilo sehnat veškerou originální dokumentaci a výkresy, podle nichž byl závodní speciál v letech 1984 až 1985 postavený. Metoda „jet přesně podle dokumentace“ se ale na druhé straně ukázala jako časově mnohem náročnější než tradiční modelování. Všechny D2 výkresy museli v ACLmodel „překreslit“ a přeprogramovat do 3D programu. Ne vše bylo navíc v dokumentaci zaznamenané a zakreslené. Pracovníci a spolupracovníci ACLmodel proto překreslovali některé partie přímo na skutečném zachovaném vozu LIAZ. Podle jednoho z autorů projektu Jana Kopečka z ACLmodel museli nově zaměřit a zakreslit hlavně upravené nárazníky liazky, části kabiny, kola soutěžních verze, ale i řadu detailů jako mřížky na světlech a další díly, které se v roce 1985 do dokumentace speciálního vozu LIAZ z nějakých důvodů nedostaly.
Proporce modelu
Jednou ze základních charakteristik modelu „LIAZ 100.55 D z Rallye Paříž − Dakar 1985“ v podání ACLmodel je také strojově přesné zmenšení všech proporcí a dílů modelu v rozměru 1:43. Na rozdíl od většiny jiných výrobců modeláři z ACLmodel nezdůrazňovali markanty daného automobilu, jako jsou kola, charakteristické rysy karoserie a další prvky, které se v menším měřítku na modelu zpravidla trochu zvětšují, aby upoutaly pozornost. ACLmodel si s rozdílným vnímáním proporcí ve zmenšeném měřítku nehrál a vsadil na historicky věrné a rozměrově zrcadlově přesné provedení. S nadsázkou můžeme říct, že model soutěžní liazky nevznikl cestou klasické modelařiny, ale počítačovým překreslením a přepočítáním všech komponentů skutečného vozu z poměru 1:1 do 1:43.
Dva roky přípravy modelu
Práce na překreslení všech výkresů i kontrolních a nových měření do 3D programu trvaly asi rok. Podobně časově náročná pak byla i příprava výroby a samotná výroba modelu. 3D tisk většiny dílů modelu na jemně řádkujících profesionálních 3D tiskárnách trvá řádově hodiny. Přestože se některé komponenty tisknou na 3D tiskárně ve vícečetných sestavách, celkem se všechny díly pro jediný exemplář modelu „LIAZ 100.55 D z Rallye Paříž − Dakar 1985“ tisknou zhruba týden. Souběžně s tím zhotovují modeláři ACL okna modelu, interiér, bezpečnostní pásy, pneumatiky, obtisky a další potřebné komponenty. Další asi dva dny trvá sestavování a lepení korpusu každého modelu, jeho stříkání barvou, pak sestavování dalších komponentů na nastříkaný korpus a polepování kabiny, korby a nárazníků všemi polepy.
Limitovaný model
ACLmodel deklaruje model „LIAZ 100.55 D z Rallye Paříž − Dakar 1985“ jako limitovaný v maximálním počtu 50 vyrobených exemplářů. Každý model je proto doplněný kartou, která certifikuje jeho konkrétní číslo v sérii. Zatím ale 50 modelů nebylo vyrobených, protože ruční výroba jednoho modelu zabere s veškerými pracemi asi dva týdny.
Technická charakteristika modelu
Způsob výroby: malosériový 3D tisk, ruční sestavování modeláři
● Počet dílů a komponentů: 125 různých součástek a komponentů
● Materiál: podvozek a kabina z rezinu vytvrzovaného laserem; okna z předepjatého polykarbonátu; pásy z modelářské mikrolátky, plachta z „plachtovinové“ folie
● Barva: bílá Tamiya, historicky věrné provedení vozu číslo 627 (bílý rám podvozku a komponenty pohonné soustavy)
● Polepy: mikrofólie 30 mikronů (0,03 mm), historicky věrné provedení vozu číslo 627 na Rallye Paříž – Dakar 1985
● Rozměry: 170 x 60 x 80 mm (délka x šířka x výška)
Kdo je ACLmodel
Značka ACLmodel je brand pro modely, které začíná v malých sériích vyrábět firma ACLivery. Tato společnost se dlouhodobě specializuje na polepy letadel, závodních vozů a exkluzívních automobilů. ACLivery například polepuje letadla společností Czech Airlines a Smart Wings nebo závodní BMW stáje Roberta Šenkýře a Porsche Libora Miloty.
Profesionální zkušenosti s polepy závodních vozů využívá ACLmodel i pro luxusní úpravy modelů. V současnosti ALCmodel polepuje mikrofoliemi modely 1:18 značek Abrex, Foxtoys a Czech Auto Legends a vyrábí polepy i pro modely 1:43 v úpravěModel DEPO.
Web AClivery http://aclivery.cz/