MEBETOYS – italská klasika


Počátky poválečné výroby v Itálii jsou spojeny se značkami Mercury a Dugu. Do konce 60tých let se objevily desítky firem, byť některé měly život doslova jepičí a vyrobily jen pár typů modelů. Ze známějších zmíníme Edil, a pak hlavně Politoys (Polistil), Rio, Brumm a Bburago. V Itálii se objevují modely v měřítcích 1/40, 1/41, 1/42, a pak 1/43. Pravdou je, že mnoho modelů včetně anglických (např. Corgi), měřítku 1/43 neodpovídá, byť jsou takto prezentovány.



První tří modely byly vyrobeny v měřítku 1/42 a neměly všechny prvky funkční. Mají otevírací dveře ale kapoty jsou pevné. Je potěšitelné, že na dveřích je odlit i rám okna. Zleva model A-1 Fiat 850, model A-2 Fiat 1500 a model A-3 Alfa Romeo Giulia.

Firma Mebetoys zahájila svou výrobu v roce 1966. Tyto modely patřily ve své době i v porovnání se světovou produkcí ke špičce. Modelovost zdaleka není dokonalá, ale jejich „umělecký dojem“ je vynikající. Standardem jsou otevírací kapoty a přední dveře, i když existují výjimky. Právě tyto funkční prvky působí v měřítku 1/43 kontraproduktivně, neboť spáry kolem funkčních prvků jsou nerealistické. Pravdou je, že odlitky Mebetoys jsou velmi přesné a čisté a spáry minimální. Propracovanější co do funkčnosti, ale s mnohem většími spárami, byla později „saratovská série“ ruských modelů a ještě mnohem později asi nejdokonalejší modely v tomto měřítku Franklin Mint 1/43.


Zajímavostí je, že první tři modely byly v měřítku 1/42. Modely byly označovány kódem A-1, A-2, až A-x. Dr. Edvard Force ve své publikaci uvádí poslední číslo A-152! Mebetoys ovšem vyráběl i modely v měřítku 1/25 a některé dokonce v měřítku 1/28.


Modely nebyly nýtovány, nýbrž šroubovány. Ze sběratelského hlediska to je problém, protože lze lehce zaměňovat díly bez znatelných následků. Také přebarvení je značně usnadněno, protože odpadá náročné roznýtování a následné snýtování modelu. Posoudit originálnost modelu je tedy komplikovanější. První modely měly kovovou karoserii, spodek a nárazníky, kola s kovovými disky a gumovými pneumatikami na „tvrdé“ osce na koncích roznýtované – jakási obdoba Regular Wheels od Matchbox. První disky byly hladké, později nastoupily disky s odlitými paprsky, takže připomínají disky lité. Je chvályhodné, že existuje více průměrů koleček a pneumatik s různým vzorkem, takže každý model dostal pokud možno ty nejvhodnější. Přesto např. kolečka u modelu A-12 Porsche 912 jsou velmi malá. Interiér a motor jsou z plastu, okna z průhledné hmoty, většina starších modelů měla italské poznávací značky ve formě papírové nálepky. Některé modely neměly „plnohodnotnou“ rezervu, protože se prostě do vymezeného prostoru v modelu nevešla. Byla tedy nahrazena menším kolečkem s plastovým diskem. Tento plast časem měkne, deformuje se a je vytlačován kolem gumové pneumatiky ven. S tímto jevem jsem se setkal například ale i u německých modelů firmy GAMA.



Vzácnější modely Mebetoys. Zleva A-4 Alfa Romeo 2600 a A-6 Lancia Flavia. Oba modely mají již měřítko 1/43, ale stále pouze otevírací dveře a pevné kapoty. Model A-14 Fiat Dino Coupe vpravo patří k velmi vzácným mebetoysům a má již otevíraci i kapoty.

V rámci úspor jsou pozdější modely zjednodušené. Interiér je odlit společně se spodkem z plastu, samostatné nárazníky odpadly. Kvalita těchto modelů je mnohem nižší. Kolečka byla nahrazena unifikovaným plastovým odlitkem a modely celkově působí „levně“. V 80-tých letech firma Mebetoys dožívala pod křídly koncernu MATTEL. Byla vytvořena nová značka „SPUTAFUOCO“ s jehlovým uložením koleček, které lze přirovnat k „Superfast“ u Matchboxu. Kolečka už byla plastová, avšak měla disk oddělený od pneumatiky a na rozdíl od plastových koleček série A vypadala dobře. Tyto modely byly označeny čtyřmístným kódem začínajícím číslicí 6. Některé modely se vyskytují s označením A i s „6“ kódem. Např. Ferrari 512 v červené barvě má kód A-100. Později se s kódem 6621 objevil ve světle zelené a světle modré metalíze.


Zajímavé je i zbarvení modelů. Firma Mebetoys používala několik barev, kterými stříkala všechny modely, takže všechny běžné modely se objevují ve všech používaných barvách. Výjimku samozřejmě tvoří např vozy policejní nebo sportovní úpravy. První modely byly pravděpodobně stříkány sytě oranžovou barvou. Později nastupují metalízy – sytě modrá,červená, zelená, stříbrná i zlatá, šedomodrá a petrolejově modrá.



Na modelu A-10 Maserati Mistral jsou demonstrovány základní barvy, v nichž byly modely dodávány. První zleva je nemetalizovaná oranžová, poslední vpravo je petrolejově modrá metalíza. Model pravděpodobně existuje minimálně ještě ve světle modré metalíze. (podobné jako u modelu A-3 nahoře).

I v odstínech těchto barev existují drobné rozdíly. U pozdějších modelů se opět objevují i nemetalizované barvy, hodně například žlutá nebo světle zelená, ale i jiné. Některé modely v tomto období mají metalízu světle zelenou. Jiné modely se v některých barvách vyskytují méně a jsou tedy vzácnější. V barvách modelů Mebetoys ovšem vládne velký chaos, který je možné dát dohromady jen velmi obtížně, pouze s důvěryhodnými údaji o každém autentickém modelu.


Předlohou jsou samozřejmě zejména vozy italské, Fiat, Alfa, Lancia a pod. , ale objevují se i vozy německé, anglické, výjimečně francouzské a také americký Chevrolet Corvette, ovšem s karosérií Pinninfarina. Zpočátku to byly hlavně vozy osobní, ale i závodní lahůdky jako americký Chaparral, který měl jako první auto vůbec přítlačné křídlo. 


Některé z modelů Mebetoys se dovážely i k nám a dodnes se občas na burzách objevují za velmi příznivé ceny v řádu stokorun. Jiné jsou ovšem velmi vzácné a platí se za ně tisíce.


Krabičky: První modely byly dodávány ve specifických papírových okénkových krabičkách. Zajímavostí je, že krabička byla po celém povrchu i přes „okno“ potažena průhlednou fólií. Bohužel byla poměrně křehká a v okně se často protrhla. Fólie tedy není zevnitř, ale na povrchu! Poměrně dlouhou dobu pak byly modely dodávány v plastových boxech podobných těm, v nichž se většina lepších modelů dodává i dnes. V těchto boxech ale modely nebyly přišroubovány, nýbrž byly přichyceny gumou. Poslední modely pak byly dodávány v průhledné bublině, která je při otevření poničena.


Poznámka: Některé formy firem Politoys, Mebetoys a Gama byly prodány do Bulharska a bývalého SSSR. I tyto modely se u nás občas objeví.  Kvalita modelů je mnohem horší, nejen vlivem vysoké opotřebovanosti forem. Některé jsou dokonce odlity z umělé hmoty. Není to příliš šťastné řešení, protože charakteristiky formy pro plast jsou odlišné.


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *