Modely „Škoda Fabia III R5 – AvD Sachsen Rally 2019“ prodávané na AliExpressu jsou nelegální
Na čínském aukčním portálu AliExpress a na některých dalších zahraničních serverech se objevila nabídka podobných modelů jako „Škoda Fabia III R5, 1:43 – AvD Sachsen Rally 2010“, které tento týden vydal Abrex v boxech s označením LIMITOVANÁ EDICE 1-300 na vitrínce. Fotografie, které dali prodejci nelegálních modelů na AliExpress, eBay i jinde, zobrazují model na podstavci, bez originálního přebalu Abrex a bez vitrínky s označením LIMITOVANÁ EDICE 1-300. Vedení společnosti Abrex ve vyjádření pro Model DEPO informovalo, že tyto modely nejsou legální a můžou pocházet jen ze zcizených kazových výrobků určených k sešrotování nebo jde o padělky, které mohly být nelegálně vyrobené na výrobních prostředcích Abrexu v Číně.
Sledujte novinky a recenze o kovových modelech na Facebooku Model DEPO.
Podle oficiálních informací Abrexu, které uvedl náš server Model DEPO už v úterý, vyrobila společnost 50 modelů „Škoda Fabia III R5 – AvD Sachsen-Rallye 2019, č. 5 Geipel/Becker – Abrex 1:43“ v originálním balení pro německý tým Philipa Geipela a dalších 300 modelů s označením LIMITOVANÁ EDICE 1-300 na vitrínce. Vysvětlení k těmto modelům vydal Abrex i na svém Facebooku. Vyjádření Abrexu je v jedné z odpovědí na komentář v diskusi pod postem o premiéře tohoto modelu.
Kazové modely a nelegální produkce
Ředitel společnosti Abrex Jan Mizera uvedl na náš dotaz, že podvodně nabízené modely jsou s největší pravděpodobností kazové výrobky, které vyřadila výstupní kontrola při výrobě modelů Abrex v provozu v čínském Dongguanu. Svědčí o tom i to, že ilegálně nabízené modely jsou fotografované na podstavci. Na závěrečnou kontrolu totiž putují právě modely, které už jsou namontované na podstavci, aby se při manipulaci na pásu nepoškodil jejich lak, zpětná zrcátka a další drobné detaily. Při výstupní kontrole se vyřazuje řada modelů, které mají různé nedostatky z výroby. Když je chybovost větší, může jít o desítky kazových modelů. Tyto výrobky jsou podle smlouvy určené k celkové likvidaci. Společnosti Abrex, ale i většině dalších světových výrobců, se ovšem stává, že při poměrech v čínských továrnách selhává kontrola a vyřazené kazové modely se namísto sešrotování rozkradou.
Vedení Abrexu také na náš dotaz nevyloučilo, že mohlo dojít k nelegální „dovýrobě“ modelů. Pokud se něco takového v továrně v Číně stalo, je to stejným způsobem nelegální a v rozporu se smlouvou s výrobcem. Takové nelegální výrobky porušují práva Abrexu, ale trestné je i porušení autorských a licenčních práv automobilky Škoda Auto, německého týmu P. Geipela, firem Twin Busch a dalších, které poskytly placenou licenci, v tomto případě na přesně stanovený počet 50 a 300 modelů.
Související:
Limitovaný model Škoda Fabia R5, AvD Sachsen Rally 2019, Abrex 1:43
Škoda Fabia R5 týmu Philipa Geipela a Katrin Berker-Bruggerové, kterou vyrobil Abrex jako model 1:43, se předvede v Praze
Originální modely, zcizené kazové modely a nelegální produkce
Originální model „Škoda Fabia III R5 – AvD Sachsen-Rallye 2019, č. 5 Geipel/Becker – Abrex 1:43“ můžete poznat podle těchto znaků:
- absence kazů, pro které by výstupní kontrola v Číně model vyřadila
- originální zeleno-bílý přebal s originálním štítkem s čárovým kódem na spodní straně
- originální kruhová nálepka LIMITOVANÁ EDICE 1-300 na vitrínce
- prodejce uvádí, že jde o originální model Abrex (značku Abrex a dalších oficiálních výrobců totiž většinou čínští a další nepoctiví prodejci u nelegálních produktů neuvádějí, aby znesnadnili případný právní postih celních a dalších orgánů)
Přebal, štítek a nálepka se samozřejmě dají padělat, ale pro prodejce by dodělávání kradeného modelu zpravidla bylo neekonomické, i když vyloučit to nejde.
Dá se očekávat, že pokud si někdo takový nelegální model z čínského AliExpressu nebo odjinud objedná a pokud mu ho celníci nezabaví, dostane v nějaké míře kazový model na podstavci. Pokud na to má žaludek, může na něj shánět padělanou krabičku a obtisk LIMITOVANÁ EDICE 1-300 na vitrínku. Když si něco takového dáte do vitrínky, zdálky velký rozdíl asi nepoznáte. Ale je otázkou, jestli stojí za těch pár ušetřených stovek dívat se na kradený nebo padělaný model, který by nepoctivému kupci pokaždé ukázal, na jakou morální úroveň klesl, že se svým nákupem okradl českou firmu, automobilku Škoda Auto, německý soutěžní tým a hlavně dal vydělat zloději v Číně.
Opatření Abrexu proti nelegálním modelům
Společnost Abrex k tomu uvedla, že „celou situaci řeší s celní správou, která je o problému detailně informována. Zákazníci tak nákupem těchto modelů na aukčních portálech a internetových tržištích riskují jejich zabavení a znehodnocení“. Naše celní správa už na základě podobných výzev Abrexu zabavila nelegálně vyrobené nelicencované modely Abrex 1:18, které si zákazníci v Česku objednali z Číny nebo odjinud.
Ponaučení pro Abrex
V minulosti měla společnost Abrex svého pracovníka v Hong Kongu, ale v dnešní době je v Číně téměř nemožné domoci se smluvní a právní kontroly, která by podobným bezprávním situacím zabránila. Jedinou bezpečnou cestou je vyrábět nebo upravovat limitované modely v Česku, kde Abrex přímo vlastní výrobní provozy a v případě externí výroby je krytý naším právním systémem. Pro perspektivní výrobu v Česku ale Abrex samozřejmě musí zvýšit kvalitu svých českých modelů a dostat je na cenovou úroveň produkce z Číny.
Celá situace je pro Abrex vážným poučením. Je zřejmé, že je při poměrech v Číně rizikové zadávat tam zejména výrobu limitovaných modelů, u kterých výrobce ručí za dodržení pravidel početně závazně stanovené série. Velkým problémem je samozřejmě také to, když se v čínských provozech kradou nebo nelegálně vyrábějí i standardní modely. Výrobce už sice neriskuje tak vážné poškození své prestiže jako při zmnožení „limitovaných modelů“. Ale když se jeho legálně vyráběné produkty neprodávají, protože někdo nelegálně prodává na AliExpressu a jinde podobné zcizené nebo padělané modely, můžou ekonomické ztráty zpochybnit celou rentabilitu výroby v Číně.