Nový model „Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ rozšířil flotilu modelů policejních vozů Abrex 1:43 na 60. léta
Pro sběratele modelů „majákových“ automobilů je to nejdůležitější událost letošního roku. Abrex vůbec poprvé přichází s modelem automobilu Veřejné bezpečnosti z období 60. let. A je to model jednoho z nejdůležitějších vozů bezpečnostních sil komunistického režimu – v letech před Pražským jarem a sovětskou okupací v roce 1968 byla „Stejšna“ nejvíc frekventovanou škodovkou Veřejné bezpečnosti. Pro znalce majáků přináší Škoda 1202 i další významnou novinku, Abrex na tomto modelu také poprvé nasazuje nejrozšířenější maják v tehdejším Československu – typ LB-3 polské výroby.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
Autentické provedení
Zatímco kolem nedávno vydaného modelu „Škoda 1201 – Hlídka VB“ panují dohady o tom, jestli vůbec někdy tento „Sedan“ v barvách VB jezdil, v případě nového modelu „Stejšny“ vsadil Abrex na jistotu. Škoda 1202 patřila k typickým vozům Veřejné bezpečnosti a na dobových fotografiích se jich zachovaly přinejmenším desítky. „Stejšny“ sloužily zpočátku ve sborech SNB většinou bez majáků, už v první polovině 60. let se na mnoho z nich postupně začaly montovat majáky LB-3 polské výroby a začátkem 70. let se dočkaly i modernějších majáků Tesla naší výroby.
Všechny modely Škoda 1202 si můžete koupit v e-Shopu Model DEPO.
Abrex pro svůj model samozřejmě zvolil nejatraktivnější verzi „Stejšny“ Veřejné bezpečnosti s typickým majákem LB-3. Maják modelu je zasazený do otvoru vyvrtaného do střechy odlitku karoserie. Je to trochu škoda, protože po vystrčení majáku ze střechy zůstane v odlitku díra a nedá se tak jednoduše vytvořit velmi rozšířená verze dvanáctsetdvojky VB bez majáku. K věrné podobě modelu přispívají i dobové státní poznávací značky začínající písmenem B, které používal SNB a pak i Policie ČSFR a ČR až do roku 1993.
Na modelu naproti tomu chybí anténa a přídavná světla nebo mlhovky, které se na „Stejšnách“ esenbáků často objevovaly. Chyba to ale není. Anténami nebyly osazené všechny vozy Veřejné bezpečnosti a přídavná světla nepatřila ke standardní výbavě. Většinou je na služební dvanáctsetdvojky montovali mechanici útvarů z vlastní iniciativy, protože šlo o jeden z mála doplňků, kterými mohli vozy svých kolegů „vylepšit“.
Charakteristický maják LB-3
Charakteristickým prvkem modelu ˇ1964 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost a skutečných vozidel bezpečnostních složek Československa v 60. letech je maják LB-3 polské výroby. Ve výrobním programu Abrexu je model tohoto majáku významnou novinkou. Zatímco majáky Tesla AZD 500/501 a novější vyrábí Abrex v různých verzích už mnoho let, LB-3 se do této doby na modelech Abrex neobjevily. Abrex je zatím vyrábí jen v základní modré barvě pro „Stejšny“ v provedení Veřejná bezpečnost, Požární ochrana a na různé verze sanitek.
Samotný model majáku Abrexu je velmi jednoduchý. Tvoří ho jediný odlitek z modrého transparentního plastu, jehož základna je nabarvená stříbrně. Součástí odlitku je i kolíček vystupující dole ze základny majáku, kterým je maják upevněný v otvoru vyvrtaném do střechy modelu. Přestože se může zdát tak jednoduché řešení na relativně dražším modelu „primitivní“, jeho výsledek je uspokojivý. Maják LB-3 od Abrexu má věrné proporce a na modelu působí autenticky.
Cena a další verze modelu
Novinkou v cenové politice Abrexu je to, že „1964 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ a další „majákové“ modely „Stejšny“ stojí stejně jako civilní barevné verze, tedy 795 Kč. Podobně jako všechny další standardní verze dvanáctsetdvojky je model Veřejné bezpečnosti vyrobený v Číně. Je to standardní nelimitovaná edice a Abrex jich dovezl velké množství, takže se dá očekávat, že bude dostupný delší dobu.
Další verze vozu 1964 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost zatím Abrex nechystá. Neznamená to ale, že by už největší český výrobce kovových sběratelských modelů neměl čím překvapit. Ve vydavatelském plánu Abrexu je připravených ještě pár verzí zdravotnických dvanáctsetdvojek, modely „Stejšny“ v barvách socialistický obchodů Maso a uzeniny i Jednota a také několik civilních barevných verzí dodávky a kombíku Škoda 1202.