Dva zásadní mezníky v historii československých motocyklů JAWA v podání Abrex 1:18
Dvě skvělé sondy do historie podnikl Abrex v nové edici svých motocyklů v měřítku 1:18. Jeho „Pérák“ v provedení „1942 JAWA 250 typ 11 − prototyp v barvě Wehrmachtu Panzergrau/šedá tmavá“ nás zavede do doby druhé světové války. Čeští konstruktéři tehdy v ohrožení života tajně vyvíjeli „Péráka“ pro budoucnost po válce bez Němců. Na motocyklu „1961 JAWA 350 2 x OHC − Grand Prix, startovní číslo 62“ zas fenomenální československý jezdec František Šťastný pokořil celý svět ve Velké ceně západního Německa Hockenheim 1961.
Motocykly JAWA ve velikosti 1:18 si můžete objednat v eShopu Model Depo. Můžete si je také koupit v naší provozovně v Praze.

JAWA 250 typ 11 „Pérák“ v barvě Wehrmachtu
Na modelu JAWA 250 typ 11 „Pérák“ zaujme klasická šedá barva Wehrmachtu nazývaná Panzergrau a insignie Wehrmachtu na poznávacích značkách. Tato JAWA ale německé armádě nesloužila. Naopak.
První prototypy zhotovili lidé z firmy JAWA v Praze na Pankráci v malé dílně, která sloužila jako opravna motocyklů pro nacisty. Čeští vlastenci tehdy testovali jednotlivé díly na motocyklech Wehrmachtu. S „vypůjčenými evidenčními čísly SS nebo Wehrmachtu testovali asi dvacet prototypů budoucího „Péráku“. Kdyby je Němci odhalili, hrozil jim trest smrti.
Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.
V Abrexu při vývoji modelu zvažovali, zda pro něj použít značky SS nebo Wermachtu. S oběma insigniemi tehdy jawy jezdily, a to jak zabavené prvorepublikové stroje, tak vyvíjené prototypy. Nakonec bylo zvolené označení Wehrmachtu, které navíc bylo na jawách častější.

Do sériové výroby se JAWA 250 typ 11 „Pérák“ dostala s velkou pompou až v roce 1946. Vyráběla se v tehdy už znárodněné továrně Ing. Františka Janečka a hned zaznamenala ohlas i v západní Evropě. Vyvážet se ale musela samozřejmě především do Sovětského svazu.
Závodní 1961 JAWA 350 2 x OHC
JAWA 350 2 x OHC získala celosvětový ohlas v rukou našeho nejlepšího jezdce na silničních motocyklech, fenomenálního Františka Šťastného. V roce 1961 zvítězil s jawou v tomto provedení s číslem 62 v Grand Prix Spolkové republiky Německo Hockenheim ve třídě do 350 cm³.

Na tomto motocyklu František Šťastný soupeřil v seriálu mistrovství světa v konkurenci jezdců především na strojích MV Agusta a Honda. V soubojích s takovými zvučnými jmény jako John Surtees, Mike Hailwood nebo legendární Giacomo Agostini si v roce 1961 dojel pro stříbrný věnec za celkové 2. místo v MS Grand Prix ve třídě do 350 cm³.

1955 JAWA 50 Pionýr „Pařez“
Abrex také vydal první pionýra přezdívaného „Pařez“ v nové barvě Slonová kost. Tento nízkokubaturový motocykl se masivně vyráběl v tmavě červené barvě, méně často v zelené tyrkysové. Tato slonová barva se v padesátých letech s oblibou používala na všech vozidlech od osobních vozů po autobusy. Pokud se vyskytla na „Pařezu“, muselo to být výjimečně.

Všechny nové modely motorek od Abrexu stojí jako předchozí edice 495 Kč. S nárůstem platů ve státní sféře zdražuje všechno, bohužel i kovové modely. Abrex tentokrát potěšil, že cenu zachoval.
___________
