Hvězdy továrního týmu AZNP – portréty soutěžních a závodních jezdců škodovky padesátých až osmdesátých let

Většina sběratelů se soustředí na závodní automobily a na jejich typová a barevná provedení. Často nám ale unikají tváře lidí, kteří s těmito vozy dobyli cenná vítězství nebo s nimi v horších chvílích nesli i úděl neúspěchu. Představujeme vám proto chlapy z mladoboleslavského továrního týmu „pod komínem“, kteří závodním a soutěžním škodovkách dali to nejlepší ze svého života.

Na fotografii nad titulkem je část soutěžního týmu škodovky v roce 1983. Zleva stojí mechanici Dlouhý, Jiří Vrabec a jezdec Svatopluk Kvaizar, zleva dále sedí mechanik Josef Mrkvička, jezdec Ladislav Křeček, vedoucí Jiří Kotek a mechanik Jaroslav Horáček, vedle nic stojí mechanici Zdeněk Broulík a Vilda Motl. Jezdce a spolujezdce na dalších fotkách řadíme podle začátečních písmen jejich příjmení. Seznam není zdaleka úplný a budeme ho v doplňovat.

Václav Bobek starší je jednou z nejvýraznějších osobností tovární stáje AZNP Škoda. Vavříny si vydobyl už na přelomu čtyřicátých a padesátých let na monopostech Škoda přezdívaných doutník. Po změně technických pravidel jezdil se škodováckými „plackami“ a v šedesátých letech úspěšně pilotoval formule Škoda F3.
Jaroslav Bobek jezdil za tovární tým AZNP dvacet let 1958-1978. V soutěžích byl jeho hlavním spolujezdcem známý motorář Leoš Hnatevič. Jaroslav se ale víc prosadil na okruzích. V sedmdesátých letech pilotoval vůz Škoda Spider I a poté Škoda Spider II. Úspěchů dosáhl i na okruhových vozech Škoda 130 RS.
Václav Bobek mladší jezdil za tovární tým AZNP okruhy i soutěže od roku 1961 do roku 1976. Měl velký talent, ale trochu méně vůle. Mezi jeho největší úspěchy patří celkově druhé místo v Mistrovství Evropy ve třídě do 1150 ccm s okruhovým speciálem Škoda 110. Prosadil se také s tovární Škodou Spider I.
Oldřich Brunclík patřil k „podkrkonošskému vrhu“ závodníků z pobočného závodu škodovky z Vrchlabí. Nejprve tam jezdil závody s neuvěřitelným soutěžním vozem – se stejšnou Škoda 1202. Pak ho AZNP převedl do závodního oddělení v mladoboleslavské Česaně, kde přesedlal na soutěžní embéčko. Rally jezdil do roku 1977.
Oldřich Horsák byl jedním z nejlepších soutěžáků AZNP. V letech 1959 až 1979 také pilotoval škodovky na okruzích. Smůlu měl na Rallye Vltava, kde dokonce přistál týmovému kolegovi Milanu Židovi na střeše. Jedním z jeho nejslavnějších úspěchů bylo vítězství ve třídě 1150 ccm v Rallye Tour d’Europe 1971.
Jaroslav Jelínek patřil mezi výrazné postavy škodováckého týmu. V roce 1966 začal se soutěžním embéčkem, pak přesedlal Škodu 110 Rallye a svou kariéru uzavřel po těžké havárii na Rallye Tatry v roce 1974 na Škodě 120 S. K jeho spolujezdcům patřil Jan Roudnický, ale i Svatopluk Kvaizar. Ten se po havárii s Jelínkem zařekl, že už na místo spolujezdce nesedne a začal sám závodit jako jezdec soutěžního vozu.
Milan Kafka byl nejpohodovější soutěžní spolujezdec Václava Bobka mladšího a Oldřicha Brunclíka. V továrním týmu AZNP patřil mezi největší srandisty a byl známý tím, že své jezdce bavil vtipy i při navigování.
Ing. Jiří Motal začal jako spolujezdec Oldřicha Horsáka a pak Bořislava Kořínka. Nejvíc známý je jako spolujezdec divokého Milana Zapadla, kterého měl zklidnit. Přežil s ním několik havárií, ale navigoval ho i k vítězstvím. Jedno z největších bylo zlato ve třídě A2 a
celkově 8. místo v Acropolis Rally 1978 se stotřicítkou.
Miloš Vodseďálek si v dobrém získal pověst jako největší pedant v soutěžním týmu AZNP. Jezdil soutěže od roku 1966, ale už v roce 1972 skončil a musel ze škodovky odejít kvůli sporům s komunisty. Jezdil ještě krátce závody do vrchů za Kovoděl Moravský Písek, ale pak se prosadil jako fenomenální motorář. Petru Samohýlovi a Miroslavu Heřmanovi ladil škodovky pro Pohár Míru a přátelství. Nakonec zakotvil v dílně mechanika továrního týmu AZNP Josefa Mrkvičky, kde ladil motory pro soutěžní tým JZD Slušovice.
Ing. Jaroslav Vilít začínal ve Spartaku jako spolujezdec Josefa Vídnera. Pak přesedlal do embéčka k jezdci Václavu Bobkovi. Osvědčil se také jako spolehlivý navigátor s jezdcem Milanem Židem.
Milan Žid tak jako většina mladoboleslavských jezdců začal pracovat v AZNP jako mechanik. Za volant soutěžního vozu se dostal v roce 1966 na Rallye Lovosice a brzo si vyzkoušel i okruhy. V soutěžích získal nejvíc vavřínů na Rallye Vltava. Na okruzích se proslavil se Škodou 130 RS, se kterou závodil do roku 1978.
Vítězové z Rallye Monte Carlo 1977 ve třídě A2. Vpravo jezdci: Václav Blahna (vítězná posádka), Svatopluk Kvaizar (odpadli pro poruchu motoru) a Milan Zapadlo (druhé místo). Vlevo spolujezdci: Lubislav Hlávka (vítězná posádka), Jiří Kotek (odpadli pro poruchu motoru) a Jiří Motal (druhé místo).

© Archiv Škoda Auto, a.s. a Fotoarchiv Jana Splídka

______________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.