Y-1B Ford T s dvojpákou z Y-4C Opelu – chyba z výroby nebo varianta?

Američan Steven A. Cutter objevil zajímavý exemplář zdánlivě zcela obyčejného modelu Matchbox Yesteryear Y-1B Ford T. Jeho velkou zvláštností jsou ovládací páky, které se jinak standardně montovaly na Y-16A Spyker a později také na Y-4C Opel. Steven detailně prozkoumal korunky nýtu a laku na odlitku karoserie modelu a potvrdil, že model je pravý, tak jak ho vyrobili a smontovali v dílnách Lesney.

Nýt, kterým drží dvojpáka na výstupku karoserie Y-1B Fordu, je nepoškozený. Bez jakýchkoliv stop zásahu je i lak na odlitku karosérie a držáku nýtu páky. Steven A. Cutter navíc získal model za pakatel, takže je zřejmé, že nejde o hříčku falzifikátora. Plastový volant a krabička typu F svědčí o tom, že model pochází někdy z let 1969 až 1971.
Foto: © Steven A. Cutter

Standardní a nestandardní páky Y-1B Fordu

Na Y-1B Ford se standardně montovala autentická jednoramenná páka, kterou v Lesney odlévali jen pro tento model. Zajímavé je, že se na prvních předprodukčních modelech zachovaly dvojpáky z Y-16A Spykeru. Pro sériovou výrobu už ale vývojáři Lesney stačili připravit krásně vymodelovanou jednoramennou páku ruční brzdy, která odpovídala podobě skutečného Fordu Model T zhruba z let 1909–1914.

Ještě než vývojáři v Lesney zhotovili autentickou jednoramennou páku, zkoušeli na prototypech Y-1B Fordu T dvojpáku z Y-16A Spykeru. Původně v Lesney zvažovali klasickou černou barvu, ale pak se rozhodli pro červenou, která se na skutečné Fordy T stříkala jen na zakázku. Pravost předprodukčního modelu snadno poznáte podle absence výztuhy nad registrační značkou.

Dvojramenná páka se na raritních verzích modelu Y-1B Ford T objevila také, ale byl to rozměrově výrazně menší odlitek z modelu Y-6B Bugatti. Odborníci z Mezinárodní asociace sběratelů modelů Matchbox (MICA) se dlouho domnívali, že tato varianta Y-1B Fordu je nejstarší. Proto ji v proslulé bílé bibli Yesteryear Book uváděli jako „issue 1“.

Naši spolupracovníci na publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Yesteryear 1956–1972 ale našli modely s ještě staršími odlitky karoserie, než jaké znali autoři Yesteryear Book, a na nich byla páka jednoramenná. To potvrdilo, že se autoři Yesteryear Book mýlili a že Y-1B Fordy T s dvojpákou z Y-6B Bugatti jsou novější. Podrobný přehled všech variant Y-1B fordu T najdete v publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Yesteryear 1956–1972.

Y-1B Ford T s menší dvojpákou z Y-6B Bugatti, který bílá bible Yesteryear Book MICA nesprávně uvádí jako nejstarší variantu. Detailní přehled variant najdete v publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Yesteryear 1956–1972

Co je nicméně důležité, modely Y-1B Ford T s dvojpákou z Y-6B Bugatti jsou oficiálně uznávanými variantami. Vyrobilo se jich nejméně totiž několik set až několik tisíc a taková verze musela být schválená při výrobě modelu v montážních dílnách Lesney. Podle dobových zdrojů společnost Lesney chtěla šetřit náklady na výrobu rozdílných dílů, a proto rozhodla, že se na modely Fordu T bude montovat stejná dvojpáka jako na Bugatti. Protesty znalců „plechové Lízy“, jak se Fordu T přezdívalo, ale Lesney rychle přiměly k tomu, aby na model začal opět montovat unikátní jednoramennou páku.

Poslední verze Y-1B Ford T na kovových kolech má běžnou jednoramennou páku. Raritní model z ní dělá něco zcela jiného – černá texturovaná střecha.

Dvojpáka z Opelu se na Ford T nejspíš dostala omylem

Jiná situace je ovšem s dvojpákou ze Y-16A Spykeru a Y-4C Opelu. Tu konstruktéři Lesney namontovali vědomě na Y-1B Ford jen v období jeho vývoje. Pak už se vše s největší pravděpodobností odehrálo rolí osudu při velkosériové montáži v dílnách Lesney. Tam se čas od času stávalo, že v rohu bedny s díly zůstalo něco z předchozí várky, která byla určená pro jiný model. A když si toho nepozorná pracovnice nebo pracovník nevšimli, dali na model díl podobný, ale nesprávný. Hodně toho ještě zachytila výstupní kontrola, ale co uniklo, slouží dnes k radosti sběratelů.

Na fotografii Stevena A. Cuttera je raritní chybový model Y-1B Ford T s dvojpákou z Y-16A Spykeru, resp. z Y-4C Opelu. Tato hranatá páka je novější než odlitek zaoblené dvojpáky, který se montoval na nejstarší verze Spykeru a Opelu.
Foto: © Steven A. Cutter

Odborníci vedou velké spory o tom, co uznat za oficiální variantu do Yesteryear Book nebo dnes do Collector’s Guide. Vedeme o tom i spory i s Pavlem Lagnerem. Posoudit, co je nahodilá chyba a co se vyrobilo s vědomím vedení Lesney je často sporné. Mnohdy je rozhodnutí o oficiální variantě výsledkem kompromisu mezi více odborníky. Oficiálně uznané varianty matchboxů se mezi sběrateli cení trochu víc než chybové modely, ale ozdobou každé sbírky jsou vzácné artefakty jakékoliv kategorie.

Fotografie ukazuje, že se dvojpáka z Y-16A Spykeru, resp. z Y-4C Opelu, mohla dostat na Y-1B Ford T i ve výrobě pokovených modelů v Lesney. Zajímavé je, že se to stalo ještě v době, kdy se na modely fordek montovaly kovové volanty. Pravost modelu nemůžeme stoprocentně potvrdit, protože jsme ho nedrželi v rukou. Fotografie pochází z eBay.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.