Modely Dinky, konkurenti i blízcí souputníci modelů Matchbox Yesteryear, 2. část

Podobně, jako u Corgi (viz Opulentní Corgi Classic byly marným pokusem konkurovat sérii Matchbox Yesteryear), se i výrobci Dinky nechali inspirovat fenomenálním nápadem Lesney a úspěchem yesteryearů a zařadili do své nabídky modely historických vozidel a opět podobně, jako u Corgi, byly některé doplněné o figurky cestujících a měly větší rozměry. Šlo však jen o tři základní modely, které měly své barevné a tématické variace: Ford Model T, Morris Oxford Bullnose a neurčitou dodávku UB Taxi. Postrádaly však precizní kvalitu detailů yesteryearů a vyznačovaly se velkým podílem plastů. Na rozdíl od Matchbox a Corgi, veterány Dinky nebyly zařazené v rámci celé produkce do žádné specializované řady či série a byly později spíše jen marketingovým pokusem využít popularitu televizních filmů a seriálů.

Dinky 475 1908 Model T Ford 

První opravdové historické vozidlo v nabídce Dinky byl model modrého Fordu T z roku 1908, který měl na rozdíl od svých protějšků u Corgi a Matchbox pouze dvě sedadla a byl z nich nejstarším “téčkem”, protože Ford od Matchboxu nesl v pojmenování rok 1911 a Corgi byl datovaný rokem 1915. Rovněž neměl karosérii natřenou v realistické černé barvě, takový byl pouze podvozek. Vyráběl se v letech 1964 až 1968 a měří na délku 79 mm. Karoserie a podvozek byly odlité z kovu, vše ostatní (figurky, čelní okenní rám s výplní, chladič a světla, interiér, volant a kola) bylo odlito z plastu. Existuje několik variant tohoto modelu spočívajících v různých barvách umělohmotných součástek.

Dinky 485 Christmas Santa Special Model T Ford

Model T Ford Christmas Special, který byl vyráběn v letech 1964 až 1967, byl vůbec prvním „speciálem“ Dinky. Až do té doby totiž byly všechny modely založeny na skutečných vozidlech. Jako jeho základ posloužil Ford Model T kat. č. 475, který byl představen ve stejném roce. Mimochodem vánočních speciálů lze v sérii Yesteryear o mnoho let později najít hodně…

Dinky 476 1913 Morris Oxford Bullnose

Druhý model historického vozidla Morris Bullnose nesl typové označení Oxford a byl při své délce 92 mm téměř o tři centimetry delší, než yesteryear Y-8A 1926 Morris Bullnose (64 mm) s označením Cowley. Vyráběl se v letech 1965 – 1970. Kufr u něj lze otevřít stejně, jako u svého méně efektního protějšku od firmy Lesney a na rozdíl od něj nemá uzavřenou celokovovou karosérii, ale jde o otevřené kupé s nataženou plátěnou střechou.

Dinky 486 Beats Morris

Model Dinky Beats se objevil v roce 1965. Tři “Beat” postavy v kabině jsou poctou The Beatles a The Kinks, i když nemohla existovat zjevná přímá vazba na tyto hudební skupiny, protože by to znamenalo platbu licenčních poplatků. Jako modelový základ byl použitý Morris Oxford Bullnose kat. č. 476 také z roku 1965. Mimochodem tento opravdový automobil vlastnil první manažer Beatles Allan Williams. Světlé barevné schéma bylo znamením doby, stejně jako „hip“ slogany pokrývající auto. Dinky Beats Morris měl i vzácnější tmavě modrou verzi podvozku podobnou prvnímu vydanému Morrisu 476. Ve výrobě se udržel do roku 1969.

Dinky 109 Gabriel Model T Ford

Vozidlo Ford T Gabriel z ne příliš úspěšného britského dětského špionážního televizního seriálu „Secret Service“ vysílaného v roce 1969 uvedla jako model na trh firma Dinky v témže roce. Figurka ve voze představuje faráře Unwina z anglické vesnice, který je ve skutečnosti tajným agentem britské zpravodajské služby. Autíčko je třetí verzí Ford Model T kat. č. 475. V průběhu dvou let výroby se objevily drobné varianty této fordky. Jeho krabička na vnitřním panoramatu zobrazuje dům otce Unwina a garáž, ve které parkuje Gabriel – Ford T. Vyráběl se do roku 1971.

Dinky 477 Morris Parsley’s Car

Filmová společnost FilmFair si vybrala model Morris Oxford Bullnose kat. č. 476 k vytvoření „Parsley’s Car“ pro dětské animované televizní seriály BBC uváděné počátkem 70. let. Filmová společnost a designéři Dinky na projektu pracovali společně. Hlava lva Parsleyho se může otáčet. Varianta se žlutými koly je méně běžná. V barevné krabičce lze najít ilustrace ostatních postav z televizního seriálu. Jeho výroba začala v roce 1971 a skončila roku 1972.

Dinky 115 UB Taxi

The Dinky United Biscuits Taxi 115 byl vyrobený v roce 1979. Ačkoli byl tento model uvedený v katalogu Dinky pro rok 1979, nebyl do běžné prodejní sítě distribuován jako ostatní výrobky firmy a pro získání modelu museli zákazníci poslat čtyři obaly z nových sušenek „Taxi“ a malý doplatek. Model byl dodávaný pouze v čistě bílé neokénkové krabičce bez obrázků. „Taxi“ bylo jméno čokoládových sušenek prodávaných pod značkou Biscuit McVitie’s. Pro výrobu tohoto reklamního autíčka byl kvůli potřebě úsporných opatření použitý stávající odlitek podvozku pro Model T Ford kat. č. 475 a je dlouhé 83 mm.

Dinky 120 Happy Cab

Dinky 120 Happy Cab byl vyrobený v roce 1979 a stejně jako 115 United Biscuits Taxi, ze kterého byl odvozený, vydržel ve výrobě jen do následujícího roku 1980. Nejstarší verze měla žlutá kola, ale je i varianta s nenatřenými koly a verze bez předních, zadních nebo střešních nálepek, pravděpodobně z konce výroby, kdy Dinky možná došly samolepky.

Pavel Lagner


Následujte nás:

Pavel Lagner

Kurátor výstav umění a herec. Spoluautor publikace Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 a autor publikace SOUHRNNÝ PŘEHLED MATCHBOX MODELS OF YESTERYEAR 1956–2006. Odborník na varianty modelů Yesteryear a jejich boxů a na pokovené matchboxy.