Raritní prototyp modelu Matchbox Yesteryear Y-3B 1910 Benz Limousine v českých rukou
Jeden z nejunikátnějších prototypových yesteryearů se dostal do sbírky v České republice. Jde o nově objevený oranžový předprodukční model Y-3B Benz, který se dosud vyskytoval jen v jediném exempláři v jedné z nejprestižnějších světových sbírek yesteryearů ve Švýcarsku.
Tento sběratelský skvost, který dokumentuje vývoj nádherně zpracovaného modelu Benze z poloviny šedesátých let, získal specialista na předprodukční a další neobvyklé yesteryeary Jakub Valášek ze Znojma. Když mi Jakub poslal fotografie svého nového přírůstku, nevěřil jsem svým očím. Tento model jsem přece viděl v roce 2013 ve sbírce vicepresidenta společnosti Nestlé Ricarda Cortés-Monroye, v jeho residenci nedaleko Lausanne, kam jsme v roce 2013 jeli s Pavlem Lagnerem fotografovat modely pro naše publikace.
Nešlo mi vůbec do hlavy, jak a proč tak bohatý člověk a hlavně zanícený sběratel yesteryearů jako Ricardo mohl prodat tak jedinečný model. Až když jsem porovnal Jakubovy fotky s tím, co jsme nafotili ve Švýcarsku, došlo mi, že jde o dvojníka, nebo lépe řečeno o druhý takový model, jaký jsme drželi v rukou u Ricarda.
Už z letmé prohlídky Jakubova Benze je přitom naprosto jasné, že nemůže jít o falzifikát, ale o zkušební model z vývojového oddělení Lesney – nazývalo se R&D, neboli Lesney Research & Development department. Stejně jako na Ricardově modelu, také na podvozku tohoto druhého oranžového Benze ještě chybí odlitý kód Y-3. Nejzkušenější falzifikátoři sice někdy dokážou padělat neuvěřitelné věci, ale vyrobit novou formu z vysokopevnostní oceli a tlakově do ní odlít ze zinkové slitiny falšovaný díl podvozku nebo karoserie by si vyžádalo tak miliónovou investici.
Objevem Jakuba Valáška se tedy potvrdilo, že prototypový Y-3B Benz s podvozkem bez kódu modelu a v oranžové barvě existuje nejméně ve dvou exemplářích. Oba křehké modely jsou hodně poničené, ale to takovým unikátům neubírá na hodnotě. Většina nejstarších prototypů matchboxů se zachovala jen tehdy, když je vývojáři nenechali podle pravidel sešrotovat, ale jako „nepotřebné“ artefakty je „načerno“ odnesli domů dětem na hraní. A děti jim podle všeho daly zabrat. Na Jakubově modelu chybí levý čelní reflektor, na Ricardově Benzu je zas ulomená pravá boční svítilna.
Nejcennějším svědectvím o vývoji modelu Y-3B Benz je podvozek obou prototypů. Je to nejstarší varianta s takzvanými sendvičovými předními blatníky. Jejich detailní makrofotografie na sériových variantách modelů najdete v publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956–1972. V tomto případě jde ale o podvozek z doby vývoje, kdy ještě obchodní oddělení Lesney nerozhodlo, s jakým kódem se Benz bude prodávat.
Zajímavá je i oranžová barva karoserie a podvozku – tento model je tedy i colour trialem (model s barvou pro testy). Originální automobil Benz Limousine z roku 1910 vystavený v muzeu Daimler Benz ve Stuttgartu je sice kobaltově modrý, ale s tím si v Lesney příliš hlavu nelámali. Střecha prototypu je už nastříkaná tmavě zelenou barvou, tedy v podobě, v jaké se v roce 1965 dostala do sériové výroby. Namísto oranžové barvy se ale první verze sériového modelu Benzu prodávaly s krémově lakovanou karosérií.
O prototypovém charakteru modelu svědčí i absence mosazného pokovení na jeho masce, čelním štítu a ovládacích pákách na boku obou Benzů. Ve vývojovém oddělení Lesney nebylo zařízení pro elektrické pokovené, a proto většina vývojových modelů Matchbox pokovení postrádá.
Oba oranžové prototypy Y-3B Benzu bezpochyby patří k nejvzácnějším yesteryearům. Je potěšitelné, že se dnes i takové rarity, byť velmi výjimečně, dostanou do českých rukou. Jakub Valášek je šťastná otevřená povaha a občas vezme i velmi vzácný model ze své sbírky a přiveze ho ukázat přátelům. Věřím, že tak tuto raritu uvidíme třeba na plánovaném specializovaném setkání sběratelů modelů Matchbox Yesteryear 4. května 2019 v Praze.
–
Pingback:Pro květnové setkání sběratelů modelů Matchbox Yesteryear vznikla edice pamětních „placek“ – MODEL DEPO