Škoda 130 RS Evolution z konce sedmdesátých let – mrtvě narozený nástupce úspěšné stotřicítky
Stotřícítka RS Evolution představuje málo známou a ještě méně pochopitelnou snahu AZNP Kvasiny jak navázat na fenomenální úspěch Škody 130 RS. Bizardně vyhlížející slepenec vznikal na bázi zastarávající Škody 110 R v době, kdy se už namísto řady 100/110 dávno vyráběly nové Škody 105/120 a ve stejném kvasinském závodě škodovky začali vyvíjet jejich kupé verzi Škoda Garde. Za tři roky vývoje postavili v AZNP jen tento jediný pojízdný exemplář vozu.
Vůz pod interním označením typ Š 739 začali vyvíjet konstruktéři z AZNP Kvasiny a do práce na něm se zapojili i vývojáři a technici z AZNP Mladá Boleslav. Na karoserii Škody 110 R naroubovali aerodynamický předek à la Porsche a neforemnou zadní část s mohutným spoilerem a světly ze Škody 105/120. Investice šly také do úprav brzd, podvozku i motoru, ale hranice schopností starého dobrého eresa se podařilo posunout jen o málo.
Škodovka utopila v tomto projektu pracovní čas řady konstruktérů a techniků a značné prostředky na zařízení, materiál a díly. To vše přispělo k tomu, že se AZNP nepodařilo navázat na suverénního dominátora Škodu 130 RS. Nástupnický typ Škody 100/110, řada 105/120 přezdívaná „užovka“, neměl důstojnou závodní a soutěžní verzi. Ta přišla až za další dlouhé roky ve druhé polovině osmdesátých let v podobě Škody 130 LR, které vycházelo z řady rozšířených škodovek typu „eM“. Ale elerko už nemohlo dosáhnout výšin slávy eresa, protože vývoj na Západě šel daleko rychleji, a kdo nejel na čtyřkolce s motorem OHC, hrál už jednoznačně druhé housle.
Škodu 130 RS Evolution, interně typ 739, definitivně pohřbila změna homologačních pravidel Mezinárodní federace automobilových soutěží a závodů FIA v roce 1981. Bylo to však mrtvě narozené dítě od začátku. V době, kdy už se vyráběly Škody 105/120, mělo komerční význam pracovat jen na soutěžní verzi, která by vycházela z jejich podoby.
Tento roubovanec tak zůstal pro AZNP mementem, jak k vývoji soutěžních vozů nepřistupovat. Jediný skutečně postavený vůz Škoda 130 R2 Evolution, který se vyvíjel několik let a přitom nikdy si nezazávodil, najdete v novějším barevném provedení v Muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
© Fotoarchiv − Jan Splídek − Jan.Splidek()seznam.cz; +420 777 620 761
Tyto zatím nepublikované fotografie jsou z fotoarchivu mladoboleslavského fotografa a dokumentaristy Jana Splídka.