Y-1B Ford T s dvojpákou z Y-4C Opelu – chyba z výroby nebo varianta?
Američan Steven A. Cutter objevil zajímavý exemplář zdánlivě zcela obyčejného modelu Matchbox Yesteryear Y-1B Ford T. Jeho velkou zvláštností jsou ovládací páky, které se jinak standardně montovaly na Y-16A Spyker a později také na Y-4C Opel. Steven detailně prozkoumal korunky nýtu a laku na odlitku karoserie modelu a potvrdil, že model je pravý, tak jak ho vyrobili a smontovali v dílnách Lesney.
Standardní a nestandardní páky Y-1B Fordu
Na Y-1B Ford se standardně montovala autentická jednoramenná páka, kterou v Lesney odlévali jen pro tento model. Zajímavé je, že se na prvních předprodukčních modelech zachovaly dvojpáky z Y-16A Spykeru. Pro sériovou výrobu už ale vývojáři Lesney stačili připravit krásně vymodelovanou jednoramennou páku ruční brzdy, která odpovídala podobě skutečného Fordu Model T zhruba z let 1909–1914.
Dvojramenná páka se na raritních verzích modelu Y-1B Ford T objevila také, ale byl to rozměrově výrazně menší odlitek z modelu Y-6B Bugatti. Odborníci z Mezinárodní asociace sběratelů modelů Matchbox (MICA) se dlouho domnívali, že tato varianta Y-1B Fordu je nejstarší. Proto ji v proslulé bílé bibli Yesteryear Book uváděli jako „issue 1“.
Naši spolupracovníci na publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Yesteryear 1956–1972 ale našli modely s ještě staršími odlitky karoserie, než jaké znali autoři Yesteryear Book, a na nich byla páka jednoramenná. To potvrdilo, že se autoři Yesteryear Book mýlili a že Y-1B Fordy T s dvojpákou z Y-6B Bugatti jsou novější. Podrobný přehled všech variant Y-1B fordu T najdete v publikaci Collector’s Guide to MATCHBOX Yesteryear 1956–1972.
Co je nicméně důležité, modely Y-1B Ford T s dvojpákou z Y-6B Bugatti jsou oficiálně uznávanými variantami. Vyrobilo se jich nejméně totiž několik set až několik tisíc a taková verze musela být schválená při výrobě modelu v montážních dílnách Lesney. Podle dobových zdrojů společnost Lesney chtěla šetřit náklady na výrobu rozdílných dílů, a proto rozhodla, že se na modely Fordu T bude montovat stejná dvojpáka jako na Bugatti. Protesty znalců „plechové Lízy“, jak se Fordu T přezdívalo, ale Lesney rychle přiměly k tomu, aby na model začal opět montovat unikátní jednoramennou páku.
Dvojpáka z Opelu se na Ford T nejspíš dostala omylem
Jiná situace je ovšem s dvojpákou ze Y-16A Spykeru a Y-4C Opelu. Tu konstruktéři Lesney namontovali vědomě na Y-1B Ford jen v období jeho vývoje. Pak už se vše s největší pravděpodobností odehrálo rolí osudu při velkosériové montáži v dílnách Lesney. Tam se čas od času stávalo, že v rohu bedny s díly zůstalo něco z předchozí várky, která byla určená pro jiný model. A když si toho nepozorná pracovnice nebo pracovník nevšimli, dali na model díl podobný, ale nesprávný. Hodně toho ještě zachytila výstupní kontrola, ale co uniklo, slouží dnes k radosti sběratelů.
Odborníci vedou velké spory o tom, co uznat za oficiální variantu do Yesteryear Book nebo dnes do Collector’s Guide. Vedeme o tom i spory i s Pavlem Lagnerem. Posoudit, co je nahodilá chyba a co se vyrobilo s vědomím vedení Lesney je často sporné. Mnohdy je rozhodnutí o oficiální variantě výsledkem kompromisu mezi více odborníky. Oficiálně uznané varianty matchboxů se mezi sběrateli cení trochu víc než chybové modely, ale ozdobou každé sbírky jsou vzácné artefakty jakékoliv kategorie.